BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Harańczyk Anna (Wydział Gospodarki i Administracji Publicznej)
Tytuł
Szkolnictwo wyższe w Małopolsce
Higher Education System in Małopolska
Źródło
Prace Naukowe / Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Marketingu w Chrzanowie, 2006, nr 9, s. 37-57
Słowa kluczowe
Szkolnictwo wyższe, Kształcenie zawodowe, Studenci, Kadry naukowe
Higher education, Vocational training, Students, Scientific staff
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Małopolska
Malopolska
Abstrakt
Omówiono role i historie szkolnictwa wyższego w rozwoju regionalnym. Zaprezentowano rodzaje szkół wyższych, strukturę studentów, nauczycieli akademickich i wydatków w poszczególnych uczelniach na terenie Małopolski. W opracowaniu postawiono szereg zadań przed szkołami wyższymi, aby uwzględniły w swojej polityce przemiany zachodzące na świecie.

This paper is aimed at showing the state of the higher education system in the Province of Małopolska [Little Poland] against national development factors and its effect upon the regional development. The article consists of four parts. Part one discusses the system of university level education in Poland. The pertinent analysis regards the system of studies in Poland, the number of students and graduates broken down according to the types of schools and majors. Then, there are also presented some elements of the Bologna Process, presently under implementation in Poland. Part two characterizes the research potential of university level schools and the education of young researchers. Particular importance in this field is attributed to Ph.D studies - the third level in the university education. Research dome by universities is also of appreciable significance. Part three presents the issues related to the financing of both public and non-public higher education schools in Poland. The analysis regards public spending and investment expenditures on university level schools and the structure of income from their operation broken down into didactics, research and allotted business activity. Finally, part four presents a SWOT analysis for higher education schools in Malopolska whereas the Conclusion contains conclusions and recommendations. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bednarz N., Praktyki zawodowe – za i przeciw, [w:] Uczelnia oparta na wiedzy, red. T. Gołębiowski, M. Dąbrowski i B. Mierzejewska, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2005, s. 180.
  2. Dietl J., Uczelnia niepaństwowa jako czynnik awansu ekonomicznego, społecznego i kulturowego regionu, [w:] Uczelnie i ich otoczenie. Możliwości i formy współdziałania, SGH, Warszawa 2003.
  3. Jałowiecki B., Rola szkolnictwa wyższego w rozwoju lokalnym, [w:] Regionalny kontekst rozwoju nauki i polityki naukowej w Polsce, KBN, WIRRiL UW, Warszawa 1997.
  4. Kraśniewski A., Zapewnienie elastyczności systemu kształcenia akademickiego, [w:] Model zarządzania publiczną instytucją naukową, red. J. Woźnicki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1999, s. 30-31, 153-154.
  5. Opracowania diagnostyczne Urzędu Miasta Krakowa przygotowane na użytek Strategii Rozwoju Krakowa, Kraków 2006.
  6. Program udziału Miasta w zabezpieczaniu warunków działania Krakowskiego ośrodka naukowego na lata 2007-2013. Program sektorowy do Strategii Rozwoju Krakowa, Kraków, wrzesień 2006.
  7. Raport końcowy z ewaluacji pt. "Typy projektów realizowanych w ramach programów operacyjnych współfinansowanych ze środków UE oraz ich znaczenie dla wzmocnienia roli szkół wyższych i przygotowania ich do odgrywania kluczowej roli w procesie tworzenia konkurencyjnej gospodarki regionalnej", Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, grudzień 2005, s. 12.
  8. Szkoły wyższe i ich finanse w 2006. Informacje i opracowania statystyczne GUS, Warszawa 2006.^ Ustawa o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Z 2004 r., Nr 238, poz. 2390).
  9. Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020 r. Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa 2004.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1506-7351
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu