BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grzesiuk Aleksandra
Tytuł
Międzynarodowe dywestycje w handlu detalicznym
Źródło
Marketing i Rynek, 2006, nr 1, s. 28-34
Słowa kluczowe
Dywestycje, Handel detaliczny, Strategia rozwoju przedsiębiorstwa, Koncerny, Internacjonalizacja
Divestment, Retail trade, Company development strategy, Concerns, Internationalization
Abstrakt
Proces dywestycji w handlu towarzyszy procesowi internacjonalizacji przedsiębiorstw. Wskazuje się zarówno na czynniki makro- jak i mikroekonomiczne determinujące zakres i tempo internacjonalizacji w handlu. Internacjonalizacja sektora stała się istotnym czynnikiem rozwoju systemów dystrybucji i konkurencyjnych struktur handlu na poszczególnych rynkach wewnętrznych. Dywestycje - najczęściej przeciwstawiane procesowi inwestycji - uległy istotnym zmianom w ostatnich latach. Nowoczesne ujęcie dywestycji zwraca uwagę na dynamiczne zmiany w otoczeniu międzynarodowym oraz różnice w procesie dywestycji na rynkach wewnętrznym i międzynarodowym. Na przykładzie kilku koncernów detalicznych (Ahold, Tesco, Carrefour, Marks & Spencer) przedstawiono strategie rozwoju oraz plany naprawcze firm nie radzących sobie ze swoimi międzynarodowymi operacjami. Okazuje się, że same przesłanki internacjonalizacji nie są wystarczające do odniesienia sukcesu na rynku zagranicznym. Globalizacja detalistów, jeśli jest pozbawiona odpowiedniej kontroli, może prowadzić do upadku firmy.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. G. Akehurst, N. Alexander, The Internationalisation of Retailing, Frank Cass, London 1996.
  2. S.L. Burt, K. Mellahi, T.P. Jackson, L. Sparks, Retail Internationalization and Retail Failure: Issues from the Case of Marks and Spencer, "International Review of Retail, Distribution and Consumer Research" 2002, April.
  3. A. Godley, S. Fletcher, Foreign Entry into British Retailing 1850-1994, "International Marketing Review" 2000, No. 4/5.
  4. Organiczny wzrost Tesco, "Handel" z dnia 22.01.2003.
  5. Tylko podium, "Handel" z dnia 23.03.2005.
  6. www.planetretail.net
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu