BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Śmigielska Grażyna (Wydział Zarządzania)
Tytuł
Motywy i uwarunkowania ekspansji przedsiębiorstw handlowych na rynki zagraniczne
Motives of Commercial Enterprises and Their Expansion Possibilities into Foreign Markets
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2003, nr 624, s. 91-101, bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Handel detaliczny, Przedsiębiorstwo handlowe, Rynki międzynarodowe, Konkurencyjność handlowa
Retail trade, Commercial enterprises, International market, Trade competitiveness
Uwagi
summ.
Abstrakt
Artykuł jest studium nad zmianami, jakie miały miejsce w motywach ekspansji przedsiębiorstw handlowych na rynki zagraniczne. Przeanalizowano te zmiany na podstawie zewnętrznych przesłanek i skutków wyboru rynków docelowych. Opisywane motywy ekspansji podzielono na dwie grupy: czynniki typu "push" (charakterystyczne dla wcześniejszych etapów handlu międzynarodowego) i czynniki typu "pull" (ich rola rośnie od 1980 r.).

The paper is a study of the changes which took place in the motives to expand into foreign markets by commercial enterprises. These changes are analyzed based on their external prerequisites and effects on the choice of target markets. These expansion motives are divided into two groups i.e., the push factors (usually pushing out retailers from primary markets), which is a characteristic feature of earlier stages of international trade as well as the pull factor (usually the attractiveness of foreign markets), whose role in the decision making process of expansion has been on the increase since the 1980s. The paper also presents, on the basis of the American retail chain Wal-Mart, how the desire to participate in global competition has determined the choice of target markets and brands in which it competes in markets around the world. The paper also points out the need to attain certain level of activity in target markets that will permit the achievement of sizeable benefits from these activities as a prerequisite for an enterprise's successful competition in global retail markets. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. At Europe's Model Operation, Figures and Outlook are Both Jolly Good, "Retailing Today", June 2001.
  2. Bennison D., Gardner H., The Internationalisation of Limited Line Discount Grocery Operation [w:] International Retailing. Trends and Strategies, pod red. P J. McGoldricka i G. Daviesa, Financial Times Management, London 1995.
  3. Consumer Acceptance Grows, as Sales Rise, "Retailing Today", June 2001.
  4. Davies K., The Asian Economic Recession and Retail Change: the Implications for Retailer Strategies in Asia, "The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research", October 2000.
  5. Economic Slowdown Turnishes Nation's Silver Lining, "Retailing Today", June 2001.
  6. Finney M., Wootton J.L., Shopping for New Markets - Retailers Expansion Across Europe's Borders, "European Retail Report", OXRIM, Autumn 1997.
  7. Gilbert D., Retail Marketing Management, Pearson Education Limited, Harlow 1999.
  8. Goldman A., Supermarkets in China, the Case of Shanghai, "The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research", January 2000.
  9. Jeannet J., Hennessey H.D., Global Marketing Strategies, Houghton Mifflin Co., Boston-New York 1998.
  10. Kaynak E., Hoy H., The Retail World in Transition, "JIMMR" 1997, vol. 16/1.
  11. Murphy K., Market Turbulence in Eastern Europe, "European Retail Digest", OXRIM, Autumn 1997.
  12. Na Starym Kontynencie, "Supermarket News" 2001, nr 20.
  13. Nicholas A., Internationalisation: Interpreting the Motives [w:] International Retailing. Trends and Strategies, pod red. P.J. McGoidricka i G. Daviesa, Financial Times Management, London 1995.
  14. Open Trade in Billion-Man Market Creates Empire of Opportunity, "Retailing Today", June 2001.
  15. Resilience and Format Diversity Keep First International Entry Exelence, "Retailing Today", June 2001.
  16. Wringley N., European Retail Giants and Post-LBO Reconfiguration of US Food Retailing, "The International Review of Retail Distribution and Consumer Research", April 1998.
  17. Zellner W., Schmidt K.A., Ihlwan M., Dawley H., How Well Does Wal-Mart Travel, "Business Week" 2001, September 3.
  18. Zentes J., A Review of Retailer Progress within Central Europe, "European Retail Digest", OXIRM, Autumn 1997.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu