BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Giemza Mariusz (Wydział Towaroznawstwa i Zarządzania Produktem)
Tytuł
TQM a kultura organizacji
TQM and the Organization Culture
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2006, nr 717, s. 59-66, bibliogr. 10 poz.
Słowa kluczowe
Towaroznawstwo, Zarządzanie jakością, Zarządzanie przez jakość, Systemy jakości, Kultura organizacji
Commodity science, Quality management, Total Quality Management (TQM), Quality systems, Corporate culture
Uwagi
summ.
Abstrakt
Tworzenie i rozwijanie kultury organizacji coraz częściej traktowane jest jako jeden z podstawowych warunków pomyślnego wprowadzania systemu zarządzania jakością i w dalszej kolejności TQM. Wymaga to zdefiniowania istniejącej już w organizacji kultury i włączenia systemu zarządzania jakością. System zarządzania jakością nie jest elementem samoistnym, funkcjonującym poza organizacją. Jest on składnikiem przedsiębiorstwa i należny do jego kultury korporacyjnej.

The organization culture is one of the basic conditions for successful introduction of the quality management system and TQM. The organization culture can be defined as a standard of behaviour covering a set of definite norms, values, attitudes and principles of behaviour to which all the workers adhere. This culture is an integral part of a firm. The organization culture is related also to the management of a firm. An important task of a manager is to outline the quality goals, the quality policy and quality plans, in accordance with the principles of TQM. An organization with the quality culture based on TQM will effectively function in the market. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp z kampusów bibliotek wchodzących w skład Konsorcjum BazEkon
Bibliografia
Pokaż
  1. Dahlgaard J.J., Kristensen K., Kanji G.K., Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2000.
  2. Etyczne fundamenty gospodarowania, red. A. Węgrzecki, AE w Krakowie, Kraków 1999.
  3. Hofstede G., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2000.
  4. Imai M., Kaizen - The Key to Japan's Competentive Success, Kaizen Institute, London 1986.
  5. Kałużny S., Skuteczne kierowanie przedsiębiorstwem, Kwantum, Warszawa 1996.
  6. Kieżun W., Kwiatkowski S., Style zarządzania. Teoria i praktyka, KiW, Warszawa 1977.
  7. Kłos Z., Kulturowe aspekty TQM, "Problemy Jakości" 1999, nr 8.
  8. Kultura przedsiębiorczości, red. B. Berger, Oficyna Literatów Rój, Warszawa 1994.
  9. Łucewicz J., Rola kadry kierowniczej w kształtowaniu kultury organizacyjnej, "Przegląd Organizacji" 1994, nr 12.
  10. Znaniecki F, Nauki o kulturze. Narodziny i rozwój, PWN, Warszawa 1992.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu