BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Cabała Paweł (Wydział Zarządzania)
Tytuł
Analiza założeń w planowaniu strategicznym
Analysis of assumptions within strategic planning
Źródło
Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 2008, nr 2, s. 45-51, bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Plan strategiczny, Planowanie strategiczne, Planowanie operacyjne, Niepewność
Strategic plan, Strategic planning, Operational planning, Uncertainty
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest pokazanie możliwości wykorzystania analizy założeń w procesie planowania strategicznego. Omówiono pojęcie założeń strategicznych oraz dokonano ich klasyfikacji, a także naturę założeń przyjmowanych w planach operacyjnych i strategicznych. Wyeksponowano stopień niepewności oraz stopień istotności założeń. Analiza niepewności oraz istotności ma szczególne znaczenie w planowaniu strategicznym, które - odnosząc się do perspektywicznego horyzontu czasu - wymaga zaprojektowania systemu pomiaru prawomocności założeń. (abstrakt oryginalny)

The paper focuses on the use of assumption analysis in the process of strategic planning. The term of strategic assumption is defined, the taxonomy of assumption presented, and the planning time frame With relation to making assumptions considered. A distinction between operational and strategic planning is proposed. Further, the degree of uncertainty and significance of assumptions are discussed. The analysis of uncertain assumptions exerts a particular influence on effective planning and enables elaboration of a scanning system measuring correctness of the assumption made. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. K. Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1965.
  2. T. Czeżowski, O działaniu planowym, Wiedza i Życie 1947, nr 3.
  3. G. S. Day, P. J. H. Schoemaker, Peripheral Vision. Detecting the Weak Signals That Will Make or Break Your Company, Harvard Business School Press, Boston 2006.
  4. J. A. Dewar, Assumption-Based Planning. A Tool for Reducing Avoidable Surprises, Cambridge University Press, Cambridge 2002.
  5. K. van der Heijden, Scenarios. The Art of Strategic Conversation, John Wiley & Sons, New York 1998.
  6. D. Randall, Ch. Ertel, Moving beyond the official future, Financial Times, September 15, 2005.
  7. P. H. Schoemaker, Profiting from Uncertainty: Strategies for Succeeding No Matter What The Future Brings, Free Press 2002.
  8. P. Schwartz, The Art of the Long View: Planning for the Future in an Uncertain World, Currency Doubleday, New York 1996.
  9. A. Stabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2000.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0860-6846
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu