BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sikora Tadeusz (Wydział Towaroznawstwa i Zarządzania Produktem), Bałaga Agnieszka
Tytuł
Ocena funkcjonowania systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000 na przykładzie przedsiębiorstw usługowych
Evaluation of the Functioning of the ISO 9000 Quality Management System Exemplified by Service Enterprises
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2006, nr 717, s. 111-131, bibliogr. 5 poz.
Słowa kluczowe
Towaroznawstwo, Zarządzanie jakością, Jakość usług, Ocena jakości usług, Przedsiębiorstwo usługowe, Normy ISO 9000
Commodity science, Quality management, Quality of services, Service quality assessment, Service enterprise, ISO 9000
Uwagi
summ.
Abstrakt
Zaprezentowano wyniki badań, mających na celu zweryfikowanie opinii menedżerów ds. jakości dotyczącej funkcjonowania w firmach certyfikowanego systemu zarządzania jakością. Do badania wybrano przedsiębiorstwa usługowe, gdyż to wśród nich przebywa najwięcej certyfikatów i sektor jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się działem polskiej gospodarki.

More and more Polish service enterprises implement the ISO 9000 systems to meet the requirements of their trade partners, cope with the sharpening competition, and in order to improve the working methods and maintain the service quality. In spite of the fact that the number of certificates issued dynamically increases, the results are still unsatisfactory as compared with the European Union members, although Polish enterprises show a distinct increase in the pro-quality consciousness. The research carried out on a group of service enterprises have made it possible to verify the opinions of quality managers on the ISO 9000 management system functioning in their firms: implementation motives, benefits and difficulties connected with its use; degree of satisfaction. The results of the survey are optimistic. In spite of various difficulties the firms are satisfied with the implemented quality management systems and see the favourable effects of these systems on their activities. The quality management systems established according to the requirements of ISO 9000 prove effective under the conditions of the economy of Poland and that is why they are more and more commonly used (original abstract).
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Durok A., Zarządzanie przez jakość w polskich firmach, "Problemy Jakości" 2000, nr 12.
  2. Kamiński S., Wartość certyfikatu, "Puls Biznesu", dodatek specjalny "Polska jakość 2003" 26.05.2003.
  3. Lewandowska M., Normy ISO w praktyce, "Problemy Jakości" 2001, nr 2.
  4. Lisiecka K., Czy certyfikacja według ISO 9000 się opłaca? [w:] Techniczne i ekonomiczne aspekty jakości, red. S. Doroszewicz, Szkoła Główna Handlowa, Kolegium Zarządzania i Finansów, Warszawa 2002.
  5. Wawak S., Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, Helion, Gliwice 2002.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu