BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Niegowska Elżbieta, Odorzyńska-Kondek Jadwiga
Tytuł
Osobowość a marketing kierowany do kobiet
Źródło
Marketing i Rynek, 2005, nr 3, s. 15-21
Słowa kluczowe
Osobowość człowieka, Marketing, Marketing konsumencki, Kobieta, Zachowania konsumenta
Human personality, Marketing, Consumer Marketing, Woman, Consumer behaviour
Abstrakt
Kobieta jako konsument budziła zainteresowanie specjalistów rynkowych od dawna. W Stanach Zjednocznonych już pod koniec lat 20. XX w. powstały pierwsze podręczniki (poradniki) przeznaczone dla producentów i reklamodawców, zawierające nauki dotyczące umiejętności dostosowywania oferty do kobiecych potrzeb i wymagań, czy też używania specjalnego języka i form przekazu kierowanych do kobiet. W pierwszej połowie XX w. producenci próbowali zbliżyć się ze swoją ofertą do kobiety, a handlowcy z myślą o niej podejmowali działania zmierzające do wprowadzenia bardziej wyrafinowanych form handlu. W latach 50. minionego wieku próbowano wprowadzić na rynek pierwszy samochód skrojony na miarę kobiety. Samochód wyposażono w różową tapicerkę podłogową i pasujący do niej parasol przeciwsłoneczny. Rynek docelowy jednak takiej nowości nie zaakceptował. Firmy niewiele wówczas wiedziały o procesie podejmowania decyzji konsumenckich przez kobiety. Dopiero wprowadzenie do nauki marketingu wiedzy dotyczącej osobowości konsumenta i jego zachowań rynkowych, a także zastosowanie na szerszą skalę badań marketingowych zmieniło myślenie firm o tworzeniu i dopasowaniu oferty do potrzeb rynku docelowego. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. R. Bartos, Marketing to Women Around the World, Harvard Business School Press, 1989.
  2. D. Doliński, Psychologia reklamy, Agencja Reklamowa Aida, Wrocław 1998, s. 166.
  3. . R.G. Foxal, E.R. Goldsmith, Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, PWN, 1998, s. 151.
  4. CS. Hall, G. Lindzey, Teorie osobowości, PWN, Warszawa 2001, s. 19.
  5. A. Jachnis, S. Terelak, Psychologia konsumenta i reklamy, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 1998.
  6. Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice, B. Wojcieszke (red.), GWP, Gdańsk 2003, s.102
  7. J.P. Moschis, D. Cox, Deviant Consumer Behaviour, “Advances in Consumer Research" 1989, No. 16.
  8. V. Packard, The Hidden Persuaders, London 1957.
  9. K.L. Peiss, American Women and the Making of Modem Consumer Culture, „The Journal for Multimedia History" 1998, No. 1, Fall.
  10. F. Popcorn, L. Marigold, EVEolution. The Eight Truths of Marketing to Women, Hyperion (HarperCollinsBusiness), 2000.
  11. J. Reykowski, Motywacja. Postawy społeczne a osobowość, Warszawa 1979
  12. W. Szewczuk (red), Encyklopedia psychologii, Fundacja Innowacja WSSE, Warszawa 1998, s. 935.
  13. T. Tyszka, A. Falkowski, Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk 2001
  14. P. Underhill, Dlaczego kupujemy?, MT Biznes, Warszawa 2001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu