BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Surówka-Marszałek Danuta (Wydział Zarządzania)
Tytuł
Znaczenie partnerstwa i aliansów na rynkach zaawansowanych technologii i innowacji
The Significance of Partnerships and Alliances on High-technology Markets
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2008, nr 757, s. 19-34, bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Marketing partnerski, Technologia, Innowacje, Alianse strategiczne
Partnership marketing, Technology, Innovations, Strategic alliances
Uwagi
summ.
Abstrakt
Dokonano przeglądu powiązań pomiędzy dostawcami i odbiorcami na rynku przedsiębiorstw najważniejszych dla wzajemnych relacji. Podjęto próbę wyznaczenia ważniejszych czynników determinujących przebieg tych relacji. Przedstawiono ich wpływ na ostateczny rezultat wymiany odbywającej się między kupującymi i sprzedającymi, jakimi są satysfakcja i zadowolenie klienta.

This paper focuses on highlighting the place and role of partnership cooperation on high-tech markets during the process of new product development. In practice, one can often observe alliances both between companies that offer competitive products and those that deliver complementary elements or components. Partnership gives companies access to all kinds of skills and methods that are different from the ones they possess, thanks to which the duration of product development can be shortened and costs lowered. There are many reasons behind the need for partnership on high-tech markets. The main areas that the author tackles in this paper are: establishing the range of possible partnership, the benefits that can be derived from products created thanks to partnership, and the risk and success factors stemming from that relationship. The research presented in this paper shows that creating value for customers and their achieved level of satisfaction play an important role in the process of creating inter-organizational relations. This enables cooperation within an R&D programme, which can be the basis for building a new technology portfolio on high-tech markets. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson J.C., Narus J.A., Partnering as о Focused Market Strategy, „California Management Review" 1991, vol. 31.
  2. Ball J., To Define Future Car, GM, Toyota Say Bigger Is Better, „Wall Street Journal" 1999, vol. 20.
  3. Bensaou M., Portfolio of Buyer - Seller Relationships, „Sloan Management Review" 1999, vol. 40.
  4. Browning L.D., Beyer J.M., Shetler J.C., Building Cooperation in a Competitive Industry: SEMATECH and the Semiconductor Industry, „Academy of Management Journal" 1995, vol. 38.
  5. Cannon J.P., Perreault W.D. Jr, Buyer-Seller Relationships in Business Markets, „Journal of Marketing Research" 1999, vol. 36.
  6. Christensen C.M., Raynor M.E., The Innovator's Solution. Creating and Sustaining Successful Growth, Harvard Business School Press, Boston 2003.
  7. Daniel H.Z., Hempel D.J., Srinivasan N., A Model of Value Assessment in Collaborative R & D Programs, „Industrial Marketing Management" 2002, vol. 31.
  8. Dyer J.H., Cho D.S., Chu W., Strategic Supplier Segmentation: The Next Best Practice in Supply Chain Management, „California Management Review" 1998, vol. 40.
  9. Gundlach G., Mohr J., Collaborative Relationships: Legal Limits and Antitrust Considerations, „Journal of Public Policy Marketing" 1992, vol. 11.
  10. Gupta A.K., Wilemon D., Changing Patterns in Industrial R & D Management, „Journal of Product Innovation Management" 1996, vol. 13, nr 6.
  11. Hutt M.D., Špeh T.W., Business Marketing Management, Dryden Press, New York 2001.
  12. MacDonald E., Lublin J., In the Debris of a Failed Merger: Trade Secret, „Wall Street Journal" 1998, vol. 10.
  13. Mohr J., Marketing of High-technology Products and Innovations, Prentice Hall, New Jersey 2001.
  14. Mohr J., Gundlach G.T., Spekman R., Legal Ramifications of Strategic Alliances, „Marketing Management" 1994, vol. 3, nr 2.
  15. Mohr J., Spekman R., Perfecting Partnerships, „Marketing Management" 1996, vol. 4.
  16. Morgan R.M., Hunt S.D., The Commitment - Trust Theory of Relationship Marketing, „Journal of Marketing" 1994, vol. 58.
  17. Olshavsky R.W., Spreng R.A., An Exploratory Study of the Innovation Evaluation Process, „Journal of Product Innovation Management" 1996, vol. 13, nr 6.
  18. Surówka-Marszałek D., Rola kluczowych klientów na rynkach zaawansowanych technologii i innowacji, cz. l, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 2004, vol. 5.
  19. Takahashi D., Microsoft - Intel Relationship Has Become Contentions, „Wall Street Journal" 1998, vol. 25.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-6447
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu