BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nawrot Łukasz
Tytuł
Bariery rozwoju przedsiębiorczości w wybranych gminach kaszubskich
A Study of Barriers to Entrepreneurship in Selected Kashubian Communities
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 2008, nr 98, s. 108-122, bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorstwo turystyczne
Entrepreneurship, Tourist enterprises
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule dokonano analizy barier rozwoju przedsiębiorczości na przykładzie regionu Szwajcarii Kaszubskiej na Pomorzu Gdańskim. Na podstawie przeprowadzonych badań wskazano na takie bariery rozwoju przedsiębiorczości, jak: poziom popytu, efektywność promocji i reklamy, podatki od wynagrodzeń i obciążenia, a także finansowanie przedsiębiorstwa. Istotną barierą okazała się też wielkość zdecydowanej liczby przedsiębiorstw, wpływająca na ich niską płynność finansową.

The article analyses entrepreneurship development barriers in six Polish communities (Chmielno, Kartuzy, Kościerzyna urban and rural, Somonimo and Stężyca) in the region known as Kashubian Lake District in northern Poland. The analysis is supported by the results of empirical research conducted among tourism enterprises. In the introduction the article briefly describes the attributes and aims of entrepreneurship, presenting the phenomenon as both an attitude and process, and focusing on the entrepreneurs' ability to plan their actions, exploit opportunities, invest and bear risk. The articles main body is based on companies' self-assessments, providing an indication of difficulties and challenges that enterprises are faced with, and outlining their plans for future development, particularly with regard to investments in material assets and human capital. The survey results indicate that unfavourable business environment had negative impact on entrepreneurial attitudes of analysed enterprises. Entrepreneurs were clearly aware of the barriers hampering their operations. Among the major barriers respondents identified the following: low demand for their services,
- high tax rates,
- excessive additional charges on employee remunerations (e.g. national insurance),
- difficult access to finance,
- low effectiveness of advertising and promotion, liquidity problems. These barriers turned out to be effective in holding back entrepreneurship and development initiatives in tourism enterprises. Particularly adversely affected were investments, both in tangible and human assets. The latter is of particular concern given that Poland's presence in European Union structures requires superior intellectual and organisational abilities to follow and abide by complex administrative procedures. The research results show that most enterprises adopted non-entrepreneurial, defensive position. It was reflected in the low value of investments in the year of survey, and scarce plans for future investments. Understanding entrepreneurship as an active approach to business and existing economic environment, we can therefore conclude that the analysed enterprises did not show adequate entrepreneurial abilities. The present article, merely describing economic reality, could serve as a basis for further analysis and recommendations of actions aimed at changing the present state of affairs, stimulating the spirit of entrepreneurship, and identifying specific items of the business environment whose improvement might contribute to a broadly understood development of tourism economy. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ansoff I., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 1985.
  2. Bryx M., Matkowski R., Inwestycje w nieruchomości, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2001.
  3. Drucker P., Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.
  4. Kapusta F., Przedsiębiorczość. Teoria i praktyk, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Poznaniu, Poznań-Wrocław 2006.
  5. Kompendium wiedzy o turystyce, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2002.
  6. Konkurencyjność regionów, red. M. Klamut, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1999.
  7. Metody stymulowania rozwoju turystyki w ujęciu przestrzennym, red. G. Gołembski, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2002.
  8. Nawrot Ł., Inwestycje turystyczne w procesie podnoszenia konkurencyjności regionu (praca doktorska, maszynopis, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2005).
  9. Nawrot Ł., Konkurencyjność pośrednia regionu turystycznego, w: Gospodarka turystyczna w XXI wieku. Globalne wyzwania i zagrożenia, red. S. Bosiacki, B. Raszka, Wydawnictwo AWF w Poznaniu, Poznań 2006.
  10. Nawrot Ł., Uwarunkowania rozwoju inwestycji turystycznych w gminie, w: Turystyka w ujęciu globalnym i lokalnym, red. G. Gołembski, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2004.
  11. Nawrot Ł., Zmyślony P., Inwestor czy synergetyk. Rola samorządu terytorialnego w rozwoju turystyki, w: Rola i zadania samorządu terytorialnego w rozwoju gospodarki turystycznej, red. R. Gałecki, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Pedagogiczna w Łowiczu, Łowicz 2004.
  12. Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
  13. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  14. Zarządzanie kadrami, red. T. Listwan, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.
  15. Zmyślony P., Rola przywództwa w rozwoju regionu turystycznego (praca doktorska, maszynopis, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2004).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-2168
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu