BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gołembski Grzegorz, Andrzejewski Maciej
Tytuł
Wpływ kanałów dystrybucji elektronicznej na rynek touroperatorów w Polsce
The Impact of Electronic Distribution Channels on the Tour Operators Market in Poland
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 2008, nr 98, s. 161-182, bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Kanały dystrybucji, Rynek usług turystycznych, Usługi turystyczne, Handel elektroniczny
Distribution channels, Tourism services market, Tourism services, e-commerce
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem rozważań jest dokonanie charakterystyki rynku organizatorów turystyki w Polsce oraz określenie roli technik informacyjnych w procesie dystrybucji usług turystycznych. W analizie wyodrębniono kanały dystrybucji typu B2B, usprawniające współpracę między organizatorami turystyki i agentami, a także między dostawcami usług i agentami, w efekcie obniżające bariery wejścia na rynek dla nowych przedsiębiorstw. Wskazano również na rosnącą siłę przetargową dostawców usług w systemie dystrybucji B2C oraz touroperatorów, korzystających z zaawansowanych technologii w postaci własnych internetowych witryn rezerwacyjnych lub sklepów elektronicznych.

The article attempts to answer the question about the role of electronic distribution in achieving competitive advantage in the market of tour operators and travel agents. Following a characterisation of the Polish market of travel organisers, the article analyses the distribution policies in the outbound tourism sector. The study shows that faced with the Internet revolution tour operators have upgraded their distribution channels by setting up their own reservation systems and by selling services through B2B networks. Opening new opportunities on the one hand, the Internet poses certain threats for tour operators on the other by enabling service providers to establish their own reservation systems in order to reach the consumer directly. The article also discuses such activities as the selling of services through companies' own websites or tourist e-shops. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Akkermans H., Intelligent E-Business: Prom Technology to Value, IEEE Intelligent Systems, 2001.
  2. Buhalis D., Strategie Use of Information Technologies in the Tourism Industry, Tourism Management vol. 19, 1998.
  3. Buhalis D., Licata M.C., The Future e-Tourism Intermediaries, Tourism Management vol. 23, 2002.
  4. Byszewska-Dawidek M., Kulesza L, Rynek biur podróży w Polsce, MGPiPS, 2003.
  5. Gratzer M., Winiwarter W., A Framework for Competitive Adventure in e-Tourism, w: ENTER 2003 Conference, Springer-Verlag, Helsinki 2003.
  6. Hamel G., Leading the Revolution, Harvard Business School Press, Boston 2000.
  7. Hsien-Tang Tsai, Leo Huang, Chung-Gee Lin, Emerging e-Commerce Development Model for Taiwanese Travel Agencies, Tourism Management vol.26, 2005.
  8. Łobejko S., Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacją w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2004.
  9. Nalazek M. i in., Internet w turystyce i hotelarstwie, MG, PZH, 2003.
  10. Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002.
  11. Poon A., Tourism, Technology and Competitive Strategies, CAB International, Wallingford 1993.
  12. Porter M., Strategia konkurencji, PWE, Warszawa 1992.
  13. Porter M., Bewahrte Strategien werden mit dem Internet noch wirksamer, Harvard Business Manager 2001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-2168
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu