BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zmyślony Piotr
Tytuł
Działania przywódcze przedsiębiorstw jako przejaw ich przedsiębiorczości w regionie turystycznym
Leadership Activities of Tourist Entrepreneurs as a Form of Their Entrepreneurship in a Tourist Destination
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 2008, nr 98, s. 92-107, bibliogr. 24 poz.
Słowa kluczowe
Przedsiębiorczość, Region turystyczny, Przedsiębiorstwo turystyczne
Entrepreneurship, Tourist region, Tourist enterprises
Uwagi
summ.
Abstrakt
Na podstawie badań empirycznych przedstawiono przykłady przywództwa przedsiębiorców w polskich regionach turystycznych. Podstawowe funkcje, pełnione przez takich przedsiębiorczych przywódców, to: koordynacja działań, akwizycja, dokonywanie analiz i projektowanie strategii, reprezentowanie członków w kontaktach z władzami i inwestorami oraz przejmowanie roli informatora.

Complexity of demand, and complementarity and fragmentation of supply in tourism lead to cooperation and partnership of various stakeholders in a tourist destination in order to pool resources and develop the destinations tourism product. In tourism not all stakeholders show the ability and propensity to integrate (this fact provides a confirmation of a thesis that integration is a form of entrepreneurship). The most active stakeholders initiating cooperation and partnership relations are perceived as tourism development leaders. In the article the tourism entrepreneurs' propensity to integrate and to assume the lead roles are highlighted as a manifestation of their entrepreneurial abilities characteristic of this particular economic specialisation. Entrepreneurial abilities of leaders find confirmation in a number of roles they perform: the coordinator, the motivator, the analyst, the representative and the informer. The various roles taken on by leaders provide the best description of the leadership phenomenon and shed light on the areas where leaders exercise their entrepreneurship. In the article leadership predispositions and limitations of the tourism entrepreneurs are described. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Alejziak W., Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Wydawnictwo Albis, Kraków 2000.
  2. Altkorn J., Marketing w turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
  3. Bramwell B., Lane B., Collaboration and Partnerships in Tourism Planning, w: Tourism Collaboration and Partnerships, eds. B. Bramwell, B. Lane, Channel View Publications, Clevedon-Buffalo-Toronto-Sydney 2000.
  4. Domański R., Hierarchiczne systemy przestrzenno-gospodarcze, Przegląd Ekonomiczny t. 59, 1987, z. 3.
  5. Drucker P. E, Menedżer skuteczny, Nowoczesność, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Czytelnik, Kraków 1994.
  6. Drucker P.F., Natchnienie i fart czyli innowacja i przedsiębiorczość, Wydawnictwo Studio ЕМКА, Warszawa 2004.
  7. Ekonomiczne i środowiskowe aspekty zarządzania rozwojem miast i regionów, red. T. Markowski, D. Stawasz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.
  8. Gołembski G., Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 1998.
  9. Griffin R.W, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  10. Jansen J.F., Współpraca i partnerstwo publiczno-prywatne w turystyce światowej, w: II Forum Inwestycji Turystycznych. Materiały konferencyjne, Polska Agencja Rozwoju Turystyki, Warszawa 2003.
  11. Jędrzejczyk L, Nowoczesny biznes turystyczny. Ekostrategie w zarządzaniu firmą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  12. Kapusta E, Przedsiębiorczość. Teoria i praktyka, Forum Naukowe: PASSAT - Paweł Pietrzyk, Poznań-Wrocław 2006.
  13. Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Nortwestern University, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 1999.
  14. Middleton V.T.C., Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa 1996.
  15. Medlik S., Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
  16. Nawrót Ł., Zmyślony R, Inwestor czy synergetyk. Rola samorządu terytorialnego w rozwoju turystyki, w: Rola i zadania samorządu terytorialnego w rozwoju gospodarki turystycznej, red. R. Gałecki, Mazowiecka Wyższa Szkoła Humanistyczno-Pedagogiczna w Łowiczu, Łowicz 2004.
  17. Niezgoda A., Zmyślony P., Identifying Determinants of Rural Tourist Destinations in Poland, Tourism vol. 51, 2003, no. 4.
  18. Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej, red. A. Rapacz, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2001.
  19. Rapacz A., Aktywność jednostek samorządu lokalnego na rzecz wspierania przedsiębiorczości firm turystycznych, w: Turystyka w ujęciu podmiotowym i przestrzennym. Człowiek - przestrzeń - przedsiębiorstwo, red. G. Gołembski, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2006.
  20. Regionalne aspekty rozwoju turystyki, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 1999.
  21. Tribe J., The Economics of Leisure and Tourism, Butterworth-Heinemann, Oxford 1999.
  22. Zmyślony P., Przywództwo w regionach turystycznych: utopia czy konieczność?, w: Turystyka w ujęciu globalnym i lokalnym, red. G. Gołembski, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2004.
  23. Zmyślony R, Rola przywództwa w kształtowaniu przedsiębiorczości i rozwoju turystyki w regionie, w: Przedsiębiorczość i innowacyjność jako czynniki rozwoju regionalnego i lokalnego, red. W. Kosiedowski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Włocławskie Towarzystwo Naukowe, Włocławek 2002.
  24. Zmyślony R, Rola przywództwa w rozwoju polskich regionów turystycznych, Turystyka i Hotelarstwo 2004, nr 6.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-2168
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu