BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Furgaski Adrian
Tytuł
Spółki samorząd - PKP przewozy regionalne, model docelowy czy przejściowy?
Local Government and PKP Pr's Partnership Enterprises - Intermediate or Target Model?
Źródło
Logistyka i Transport, 2005, nr 1, s. 29-34
Tytuł własny numeru
zeszyty naukowe
Słowa kluczowe
Transport kolejowy, Samorząd terytorialny, Dotacje
Railway transport, Local government, Subsidies
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Polskie Koleje Państwowe (PKP)
Abstrakt
Jedną z przyczyn niepowodzeń reformy kolejowej w Polsce jest brak polityki transportowej państwa, brak stabilnych systemów finansowych oraz dysproporcje w nakładach budżetu państwa na infrastrukturę drogową i kolejową. Autor postuluje powrót do dotacji budżetowej, obniżenie o 15% stawek dostępu do torów, dofinansowanie infrastruktury kolejowej z budżetu.

There are few reasons why the railway reform failed in Poland. The most important reasons are lack of transport policy of the state, lack of stable financing systems and disproportions in government budget's expenditures on road and railway infrastructure. The state of polish railway is dramatic: the quality of railway infrastructure become worse and worse; lack of investments in railway rolling stock; breakdown of passanger transport; very little or even lack of financial engagement of the State. The conception of increased local government responsibility for local carriers was correct but not well-thought-of. We don't know how many local government - PKP PR's enterprises shuld be established and how big should their territory range be. Additionally, the financing system based on local government's own incomes is not stabile. The Author postulates: return to budget subsidies for the regional carriers; reduction of the rates by PKP Polish Railway Lines JSC by around 15%; creation of a new subsidy for the railway infrastructure by the government. The struclowe of PKP PR should be also put in order, new divisions should be created there, where local governement doesn't decide about the creation of enterprises. Finally - all the railway segment should be privatised. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1734-2015
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu