BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Urbanek Grzegorz
Tytuł
Strategie zarządzania aktywami niematerialnymi przedsiębiorstwa
Źródło
Przegląd Organizacji, 2008, nr 6, s. 13-16
Słowa kluczowe
Nowa Gospodarka, Wartości niematerialne, Wartość przedsiębiorstwa, Zasoby niematerialne, Zarządzanie aktywami, Strategia zarządzania, Własność intelektualna
New Economy, Intangible asset, Enterprise value, Intangible assets, Asset management, Management strategy, Intellectual property
Uwagi
summ.
Abstrakt
W warunkach „nowej ekonomii” aktywa niematerialne, w tym własność intelektualna, odgrywają coraz większą rolę w tworzeniu wartości. Aktywa niematerialne mogą pomóc przedsiębiorstwu w tworzeniu przewagi konkurencyjnej na wiele sposobów. Patent pozwala na uzyskanie tymczasowej przewagi technologicznej, znak towarowy może stanowić podstawę przewagi „rynkowej” opartej na silnej, tj. rozpoznawalnej i budującej wartość dla klientów marce. „Nowa ekonomia” stwarza tym samym nowe wyzwania dla zarządzania przedsiębiorstwem, w szczególności w obszarze tworzenia i wykorzystania czynników niematerialnych. Artykuł prezentuje strategie zarządzania aktywami niematerialnymi w dwóch obszarach. Po pierwsze,związane z realizacją działań, których celem jest budowa aktywów niematerialnych. Po drugie,z wykorzystaniem aktywów niematerialnych w celu zwiększania wartości przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Best Global Brands, dostępne: www.ourfish-bowl.com/images/surveys/Interbrand-BGB-2007.
  2. D. DYER, F. DALZELL, R. OLEGARIO, Rising Tide - Lessons from 165 Years of Brand Building At Procter&Gamble, HBR Press, Boston 2004.
  3. "Dziennik Finansowy", 5.10.2007 r., s. 6.
  4. B. LEV, Niematerialne aktywa: niedoceniana broń w walce z konkurencją, "Harvard Business Review Polska", wrzesień 2007, s. 89.
  5. E. MANSFIELD, M. SCHWARZ, S. WAGNER, Imitation Costs and Patents: An Emperical Study, "Economic Journal", 91/1981, s. 907-918.
  6. M. SAWHNEY, Branding in Technology Markets, w: A. TYBOUT, T. CALKINS (ed.), Kellogg on Branding, John Wiley&Sons, Hoboken 2005, s. 201-225.
  7. R. RAZGAITIS, Valuation and Pricing of Technology-Based Intellectual Property, Willey&Sons, Hoboken 2003.
  8. M. REITZIG, Strategic Management of Intellectual Property, "MIT Sloan Management Review", Spring 2004, s. 35-40.
  9. G. SMITH, R. PARR, Valuation of Intellectual Property and Intangible Assets, John Wiley & Sons, New York 2000, s. 341.
  10. D. TEECE, The Strategic Management of Technology, w: D. FAULKNER, A. CAMPBELL (ed.), The Oxford Handbook of Strategy, Oxford University Press, Oxford 2006, s. 138-172.
  11. G. URBANEK, Opcje realne w wycenie aktywów niematerialnych, "Przegląd Organizacji", 3/2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-7221
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu