BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kowalski Ryszard (Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa)
Tytuł
Efekty sieciowe a błędy rynku
Network Effects vs Market Failures
Źródło
Zeszyty Naukowe / Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, 2005, nr 3, s. 95-109, bibliogr. 17 poz.
Słowa kluczowe
Teoria ekonomii, Analiza rynku, Nowa Gospodarka
Economic theory, Market analysis, New Economy
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przeprowadzono mikroekonomiczną analizę rynków "nowej gospodarki" skupiając się na zjawisku efektów sieciowych (network effects) i implikacji, jakie one niosą dla poszczególnych uczestników rynku. Omówiono kwestię efektów jako źródła niedoskonałości rynku oraz działań państwa mających na celu zlikwidowanie tych niedoskonałości.

Economic realities indicate that the market mechanism may lead to market failures, which exert an adverse influence on society's living standards. The paper does not reject the existence of market failures in the sectors dominated by network effects, indicating, however, their limited impact. The reasons for this are as follows: 1) a great number of network effects occur as pecuniary externalities, or they are internalized by the efficiently functioning market mechanism; 2) from the point of view of competition viewed as a process, temporary natural monopolies in knowledge--based industries may be regarded as factors which raise living standards to a much higher level in the long run than any other entities operating in alternative market structures; 3) path dependence and high switching costs do not prevent consumers and manufacturers from taking rational decisions in selecting socially most appropriate solutions.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Arthur W.В., Increasing Returns and New World of Business, „Harvard Business Review” 1996, vol. 74, nr4.
  2. Blaug M., Teoria ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  3. Clark B.H., Chatterjee S., The Evolution of Dominant Market Shares: The Role of Network Effects, „Journal of Marketing Theory and Practise” 1999, vol. 7, nr 2.
  4. DeLong J.B., Summers L.H., The 'New Economy': Background, Historical Perspective, Questions and Speculations, „Economic Review - Federal Reserve Bank of Kansas City” 2001, vol. 86, nr 4.
  5. Katz M.L., Shapiro C., Network Externalities, Competition, and Compatibility, „American Economic Review” 1985, vol. 75, nr 3.
  6. Katz M.L., Shapiro C., Systems Competition and Network Effects, „Journal of Economic Perspectives” 1994, vol. 8, nr 2.
  7. Kołodko G.W., The 'New Economy' and the Old Problems, Centrum Badawcze Transformacji, Integracji i Globalizacji, Tiger Working Paper Series, Warszawa 2002, nr 24.
  8. Liebowitz S.J., Margolis S.E., Are Network Externalities a New Source of Market Failure?, http://wwwpub.utdallas.edu/̃̃ ̃̃̃̃̃̃̃̃̃̃̃̃liebowit/netwextn.html.
  9. Liebowitz S.J., Margolis S.E., Network Externalities (Network Effects), http://wwwpub.utdallas.edu/~liebowit/palgrave/network, html.
  10. Liebowitz S.J., Margolis S.E., Network Externality: An Uncommon Tragedy, „Journal of Economic Perspectives” 1994, vol. 8, nr 2.
  11. Liebowitz S.J., Margolis S.E., Path Dependence, Lock-In, and History, http://wwwpub.utdallas.edu/ ̃liebowit/paths.html.
  12. McKenzie R.B., Shughart II W.F., Is Microsoft a Monopolist?, „Independent Review” 1998, vol. III, nr 2.
  13. Shapiro C., Varian H.R., The Art of Standards Wars, „California Management Review” 1999, vol. 41, nr 2.
  14. Wojtyna A., Czy tradycyjna ekonomia pozwala zrozumieć tzw. nową gospodarkę? [w:] Czy ekonomia nadąża z wyjaśnianiem rzeczywistości?, pod red. A. Wojtyny, РТЕ - Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2001.
  15. Woodal P., Knowledge is Power, „The Economist” 2000, nr 8189, September 23.
  16. Wyner G.A., Network Effects in Marketing, „Marketing Research” 1999, vol. 11, nr 3.
  17. Yang Y.-N., An Introduction to Network Externalities, Ph. D. Dissertation, Department of Economics Utah State University, Utah 1997.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1644-8979
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu