- Autor
- Gołębiowski Tomasz
- Tytuł
- Tendencje globalizacyjne i integracja a zmiany modelu biznesu polskich przedsiębiorstw
Globalization and Integration Tendences and the Changes in Polish Firms Business Model - Źródło
- Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2007, nr 1173, s. 113-123, bibliogr. 26 poz.
- Tytuł własny numeru
- Integracja a globalizacja
- Słowa kluczowe
- Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Globalizacja, Korporacje międzynarodowe, Model przedsiębiorstwa, Rozwój przedsiębiorstwa
Enterprise competitiveness, Globalization, International corporation, Model of enterprise, Enterprise development - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Omówiono wpływ globalizacji na zmianę warunków działalności gospodarczej. Najczęściej zmiany te dotyczą korporacji transnarodowych. Szczególną uwagę zwrócono na polskie przedsiębiorstwa i ich model biznesu. Wyjaśniono pojęcie model biznesu oraz wymieniono zakresy decyzji, które określają model biznesu przedsiębiorstwa. Autor przedstawił wiele propozycji, które mogą wpłynąć na poprawę konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, a w efekcie końcowym na ich rozwój. Należą do nich m.in. innowacyjny charakter produktów, określenie poziomu ceny oferowanej i warunków płatności, znaczenie marki produktu i firmy, ekspansja na rynki obce czy też transfer zagranicznych technologii.
Globalization and economic integration result in growing competition. In order to build the international competitiveness of Polish firms it is necessary to change their business models. Selected suggestions for changes of business models of Polish companies are presented in the paper. Discussion is focused on desired changes of Polish firms' attitude toward creation of customer value, with suggested emphasis on differentiation-based value components rather than on its cost-to-customer-rclaied component. Market segmentation and international scope of business operations are also discussed in the context of possible penetration of larger international target markets (including euro-segments) by Polish firms. Finally, the decisions on vertical integration in the context of company internationalization are presented.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Calantone R., Knight G., Role of Product Quality in International Performance of Industrial Firms "Industrial Marketing Management" 2000 nr 6.
- Carlos J.J., Strategic Networks - Creating the Borderless Organization, Butterworth-Heinemann, London 2002.
- Chesbrough H., Rosenbloom R.S., The Role of Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation''s Technology Spinn-off Companies, "Industrial and Corporate Change" 2002 nr 3.
- Ekonomiczne i społeczne aspekty integracji Polski z Unią Europejską, red. B. Klimczak, L. Olszewski, Z. Pisz, Wyd. AE, Wrocław 2000.
- Ford D. I in., Managing Business Relationships, J. Wiley, New York 2003.
- Gorynia M., Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw, [w:] Gospodarka Polski przed wejściem do Unii Europejskiej, red. J. Lipiński, A. Sławiński, PWE-PTE, Warszawa 2002.
- Gorynia M., Międzynarodowa konkurencyjność polskich przedsiębiorstw - wyniki badań empirycznych, PTE, Warszawa 2001.
- Hansen J.D., Joergensen J.G., Rynek wewnętrzny a restrukturyzacja przemysłu w Unii Europejskiej, red. B. Klimczak, L. Olszewski, Z. Pisz, Wyd. AE, Wrocław 2000.
- Hooley G.J., Saunders J.A., Piercy N.F., Marketing Strategy and Competitive Positioning, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1998.
- Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji, materiały konferencyjne, SGH, Warszawa 2000.
- Ko<% urencyjność sektora MSP, PKPP Lewiatan, www.prywatni.pl.
- Lucas B.A., Bell S.J., Strategie Market Position and R and D Capability is Global Manufacturing Industries, "Industrial Marketing Management" 2000 nr 6.
- Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, red. M. Gorynia, Wyd. AE, Poznań 2002.
- Magretta J., Why Business Models Matter'} "Harvard Business Review" 2002 (May).
- Mikołajczyk B., Cele i strategie działania polskich przedsiębiorstw w perspektywie roku 2008 -wyniki badań, [w:] Biznes międzynarodowy a internacjonalizacja gospodarki narodowej, red. J. Najlepszy, Wyd. AE, Poznań 2005.
- Największe firmy Rzeczypospolitej, "Rzeczpospolita" 2005 (z 20 czerwca).
- Osterwalder A., Rossi M., Dong M., The Business Model Handbook for Developing Countries, University of Lousanne, www.marketingprofs.com.
- Piasecki B., Rogut A., Stawasz E., Warunki finansowania małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce i wybranych krajach UE, [w:] Polskie przedsiębiorstwa w perspektywie członkostwa w Unii Europejskiej, red. J. Kołodziej, PWE, Warszawa 1999.
- Polska w Unii Europejskiej - doświadczenia pierwszego roku członkostwa, UKIE, Warszawa 2005, www.ukie.gov.pl.
- Polskie firmy uważają, że na własny patent ich nie stać, "Rzeczpospolita" 2006 (z 14 marca).
- RappaM., Business Models on the Web: managing the digitai enterprise, North Carolina State University, Raleigh 2000.
- Rocznik Statystyczny Przemysłu, GUS, Warszawa 2004.
- Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2002.
- Strategie firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych, red. M. Gorynia, PWK, Warszawa 2005.
- Szymański W., Przedsiębiorstwo a integracja i globalizacja, [w:] Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, red. B. Dobiegała-Korona, A. Herman, Difin, Warszawa 2006.
- Wspólna Europa. Przedsiębiorstwo wobec globalizacji, red. H. Brdulak, T. Gołębiowski, SGH-PWK, Warszawa 2001.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0324-8445
- Język
- pol