BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ziębicki Bernard (Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Tytuł
Proces kreowania organizacji uczącej się
Creating a Learning Organisation
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2003, nr 616, s. 17-30, bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Strategia przedsiębiorstwa, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Organizacje uczące się, Proces uczenia się
Corporation strategies, Enterprise management, Learning organisations, Learning process
Uwagi
summ.
Abstrakt
W oparciu o doświadczenia wybranych firm międzynarodowych zaprezentowano koncepcję organizacji uczącej się. Przedstawiono warunki, jakie musi spełnić przedsiębiorstwo chcące wprowadzić zmiany prowadzące do przekształcenia danej firmy w organizację uczącą się. Omówiono również częste przyczyny niepowodzeń w tym zakresie.

In this article, the origins and essential nature of the learning organisation concept are described. The basic features distinguishing the learning organisation from traditional organisational solutions are discussed. The conditions that must be satisfied by an organisation intending to implement a process of change, and transform itself into a learning organisation, are indicated. The most frequent reasons for failure in creating a learning organisation are set out. The paper concludes with a detailed description of the course of events during the establishment of a learning organisation. This is based on an analysis of the experiences of selected international firms. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Baines A. [1997], Exploiting Organizational Knowledge in the Learning Organization, "Work Study", nr 6.
  2. Batorski J. [1998], Organizacja ucząca się jako narzędzie nowoczesnego zarządzania, "Personel", nr 6.
  3. Brian Q.J. [1993], Managing the Intelligent Enterprise: Knowledge & Service-Based Strategies, "Planning Review", September/October.
  4. Easterby-Smith M., Araujo L., Burgoyne J. [1999], Organizational Learning and Learning Organization. Developments in Theory and Practice, Sage Publ., London.
  5. Galer G., Heijden K. van der [1992], The Learning Organization: How Planners Create Organizational Learning, "Marketing Intelligence & Planning", nr 6, vol. 10.
  6. Lider przyszłości. Nowe wizje, strategie i metody działania na nadchodzącą erę [1997], pod red. F. Hesselbeina, M. Goldsmitha, R. Beckharda, Business Press, Warszawa.
  7. Mikuła B. [2000], Człowiek a organizacja. Humanizm w koncepcjach i metodach organizacji i zarządzania XX wieku, Oficyna Wydawnicza "Antykwa", Kraków.
  8. Mikuła B. [2001], W kierunku organizacji inteligentnych, Oficyna Wydawnicza "Antykwa", Kraków.
  9. Redding J. [1997], Hardwiring the Learning Organization, "Training & Development", August.
  10. Karash R., Learning Organizations, http://www.ee.ed.ac.uk/~gerard/MENG/MEAB/lo_index.html
  11. Senge M.P. [1998], Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  12. Skyrme D.J., Farago J. [1995], The Learning Organization, "Management Insight", nr 3, http://www.skyrme.com/insights/31rnorg.htm
  13. Tsang E.W.K. [1997], Organizational Learning and the Learning Organization: A Dichotomy Between Descriptive and Prescriptive Research, "Human Relations", nr 1.
  14. Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody [2000], pod red. K. Perechudy, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa.
  15. Zimniewicz K. [1999], Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu