BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Igliński Hubert, Szymczak Maciej
Tytuł
Znaczenie i potencjał transportu kolejowego w integracji europejskich systemów logistycznych
Railway and the Integration of European Logistics Systems
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2007, nr 1173, s. 142-149, bibliogr. 14 poz.
Tytuł własny numeru
Integracja a globalizacja
Słowa kluczowe
Integracja komunikacyjna, Transport kolejowy, Transport, Logistyka
Communication integration, Railway transport, Transport, Logistics
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Globalny System Dla Mobilnej Komunikacji - Kolej, Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, Europejski System Sterowania Pociągiem, Europejska Warstwa Zarządzania Ruchem
Global System for Mobile Communications - Railway (GSM-R), European Railway Traffic Management System (ERTMS), European Train Control System (ETCS), European Train Management Layer (ETML)
Abstrakt
Omówiono pojęcie sytemu logistycznego. Zwrócono uwagę na integrację transportu, która stanowi kluczową kwestię w budowie jednolitych systemów logistycznych. Integracja ta powinna dotyczyć ujednolicenia i harmonizacji: parametrów technicznych infrastruktury; standardów w zakresie komunikacji i telematyki; norm organizacyjnych oraz wszelkich regulacji prawnych. Scharakteryzowano transport kolejowy i jego znaczenie w tworzeniu spójnego, europejskiego systemu transportowego. W celu pokonania barier techniczno-technologicznych oraz zaspokojeniu potrzeb klientów opracowano wspólny system sterowania ruchem kolejowym i komunikacji na obszarze UE pod nazwą ERTMS/ETCS. System ten składa się z trzech podsystemów: ETCS; GSM-R i ETML. Przedstawiono zalety systemu i konieczność jego wprowadzenia w krajach UE, w tym w Polsce.

Building integrated international logistics systems providing suitable operational parameters acts as an instrument to enhance international trade and to sustain international development process of enterprises, sectors, and economies. Integration of national and local transport systems is the basic issue here. However, it's a long lasting and complex process dealing with technological, communication and telematics, organizational, and legal standards that are mandatory in use. Fortunately, consistent transportation policy in the European Union has already led to unified regulations in the field except for technological standards concerning infrastructure, especially railway infrastructure. This makes adverse conditions for integrating European logistics systems that more and more urgently need effective means of transportation. Road transport doesn't provide today's needed capacity in international operations. In order to overcome technological barriers of railway systems integration a new common international rail traffic management system has been developed. The ERTMS (European Rail Traffic Management System), as it has been named, consists of three subsystems: the ETCS (European Train Control System) that provides engine driver with all must-have information to control the train; the GSM-R (Global System for Mobile Communication - Railway) that replaces current analogue rail communication systems with innovative digital era solutions; and the ETML (European Traffic Management Layer) that blows rail traffic managers to plan optimal train routes under various constraints. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bąk M., Transport jako przedmiot i czynnik integracji europejskiej, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 1997.
  2. Briginshaw D., CSM-R starts to Roll out across Europe, "International Railway Journal" 2003 nr 12.
  3. Energy, Transport and Environment Indicators. Edition 2004, Eurostat.
  4. ERTMS Development Reaches the Critical Point, "Railway Gazette International" 2005 (January).
  5. External Costs of Transport. Update Study, IWW, Infras. Zurich/Karlsruhe, October 2004.
  6. Gołembska E., Szymczak M., Logistyka międzynarodowa, PWE, Warszawa 2004.
  7. Knutton M, ERTMS Reaches Deployment Phase, "International Railway Journal" 2003 nr 12.
  8. KnuttonM., World's First ETCS Level 1 Project Is Completed, "International Railway Journal" 2001 nr 12.
  9. Pfohl H.-Ch., Systemy logistyczne. Podstawy organizacji i zarządzania, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 1998.
  10. Rail Goods Transport between 2003 and 2004, "Statistics in Focus" 2006 nr 3.
  11. Szymczak M., Międzynarodowa integracja systemów logistycznych, [w:] Transport w logistyce. Łańcuch logistyczny, materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, Jurata, 18-20 września 2003, Akademia Morska w Gdyni, Gdynia 2003.
  12. Szymczak M., Regionalizacja i globalizacja makrosystemów logistycznych, [w:] Regionalizacja i globalizacja w gospodarce światowej, red. J. Rymarczyk, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej nr 976, t. 2, Wroclaw 2003.
  13. Trends in Rail Goods Transport 1990-2003, "Statistics in Focus" 2005 nr 3.
  14. www.unife.org/documents/UNIFEERTMS-ETCS.pdf, s. 2-3 (14.04.2005).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu