BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szwiec Paweł
Tytuł
Społeczna odpowiedzialność organizacji - instrument rozwiązywania problemów społecznych?
Corporate social responsibility - a tool of solving social problems?
Źródło
Polityka Społeczna, 2008, nr 9, s. 6-9, bibliogr. 33 poz.
Słowa kluczowe
Polityka społeczna, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Etyka biznesu
Social policy, Corporate Social Responsibility (CSR), Business ethics
Uwagi
summ.
Abstrakt
W pierwszej części artykułu wskazano na podmioty zaangażowane w promocję społecznej organizacji organizacji jako instrument rozwiązywania palących problemów społecznych. Następnie opisano sposoby i skutki oddziaływania biznesu na społeczeństwo, poruszając przy tym zagadnienia dotyczące: celów organizacji, działalności filantropijnej oraz etycznego konsumowania.

For a few last years an interest in enterprise social responsibility has been very high. There were even opinions that this conception may become a tool of solving social problems. It is possible to agree with it only if social responsible practices are a part of everyday operations of organization and philanthropy is its important purpose. In the article it was demonstrated that no of such conditions is fulfil in economy.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Abouzeid K.M., Weaver C.N. (1978), Social Responsibility in the Corporate Goal Hierarchy, "Business Horizons" nr21(3).
  2. Aupperle K.E., Carroll A.B., Hatfield J.D. (1985), An Empirical Examination of the Relationship between Corporate Social Responsibility and Profitability, "Academy of Management Journal" nr 28(2).
  3. Behind the Mask: The Real Face of Corporate Social Responsibility (2004), London: Christian Aid.
  4. Bennett R. (1998), Corporate Philanthropy in France, Germany and the UK, "International Marketing Review" nr 15(6).
  5. Blowfield M. (2005), Corporate Social Responsibility: Reinventing the Meaning of Development?, "International Affairs" nr 81(3).
  6. Campbell H. (2005), Business Economic Impacts: The New Frontier for Corporate Accountability, "Development in Practice" nr 15(3&4).
  7. Carroll A.B. (1979), A Tree-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance, "Academy of Management Review" nr 4(4).
  8. Carroll A.B. (1991), The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, "Business Horizons" nr34(4).
  9. Carroll A.B. (1998), The Four Faces of Corporate Citizenship, "Business&Society Review", September.
  10. Carroll A.B. (2000), Ethical Challenges for Business in the New Millennium: Corporate Social Responsibility and Models of Management Morality, "Business Ethics Quarterly" nr 10(1).
  11. Eliminating World Poverty: A Challenge for the 21s' Century (1997), London: Stationery Office.
  12. Eweje G. (2006), The Role of MNEs in Community Development Initiatives in Developnig Countries, "Business&Society" n r 45 (2).
  13. Gan A. (2006), The Impact of Public Scrutiny on Corporate Philanthropy, "Journal of Business Ethics" nr 69(3).
  14. Hall D., Lobina E., de LaMotte R. (2005), Public Resistance to Privatization in Water nad Energy, "Development in Practice" nr 15(3&4).
  15. Henderson D. (2001), Misguided Virtue: False Notions of Corporate Social Responsibility, London: Institute of Economic Affairs.
  16. Hofstede G., Van Deusen C.A., Mueller C.B., Charles T.A. (2002), What Goal Do Business Leaders Pursue? A Study in Fifteen Countries, "Journal of International Business Studies" nr33(4).
  17. Hofstede G. (2004), Business Goals and Corporate Governance, "Asia Pacific Business Review" nr 10(3/4).
  18. Krimsky S. (2006), Nauka skorumpowana? O niejasnych związkach nauki i biznesu, Warszawa: PIW.
  19. Kusago T. (2005), Post-Conflict Pro-Poor Private-Sector Development: The Case of Timore-Leste, "Development in Practice" nr 15(3&4).
  20. Maignan I. (2001), Consumers' Perceptions of Corporate Social Responsibilities: A Cross-Cultural Comparsion, "Journal of Business Ethics" nr 30 (1).
  21. Matten D., Crane A. (2005), Corporate Citizenship: Toward an Extended Theoretical Conceptaulization, "Academy of Management Review" nr 30(1).
  22. Newell R (2005), Citizenship, Accountability and Community: The Limits of the CSR Agenda, "International Affairs" nr 81(3).
  23. Pinkston T.S., Carroll A.B. (1996), A Retrospective Examination of CSR Orientation: Have They Changed?, "Journal of Business Ethics" nr 15(2).
  24. Prasad M., Kimeldorf H., Cheyer R., Robinson W. (2004), Consumers of the World Unite: A Market-Based Response to Sweatshops, "Labor Studies Journal" nr 29(3).
  25. Prieto-Carrón M., Lund-Thomsen P., Chan A., Muro A., Bhushan C. (2006), Critical Perspectives on CSR and Development: What We Know, What We Don't Know, and What We Need to Know, "International Affairs" nr 82(5).
  26. Pro-Poor Investment: Maximasing the Contribution of Investment and Business to Poverty Reduction (2002), London: Department for International Development.
  27. Rodriguez-Boetsch L. (2005), Public Service Privatization and Crisis in Argentina, "Development in Practice" nr 15(3&4).
  28. Sayer J. (2005), Guest Editors's Introduction: Do More Good. Do Less Harm: Development and the Private Sector, "Development in Practice" nr 15(3&4).
  29. Schwartz M.S., Carroll A.B. (2003), Corporate Social Responsibility: A Three-Domain Approach, "Business Ethics Quarterly" nr 13(4).
  30. Sharp J. (2006), Corporate Social Responsibility and Development: An Anthropological Perspective, "Development Southern Africa" nr 23(2).
  31. Singer A.E. (2006), Business Strategy and Poverty Elevation, "Journal of Business Ethics" nr 66.
  32. Socially Responsible Business Team Strategy: April 2001 - March 2004 (2005), London: Department for International Development.
  33. Vivos A. (2004), The Role of Multirateral Development Institutions in Fostering Corporate Social Responsibility, " Development" nr47(3).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-4729
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu