BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kuźmińska Aleksandra
Tytuł
Namierzanie inwestorów jako metoda pozyskiwania bezpośrednich inwestycji zagranicznych
Investor Targeting as a Method of Gaining Foreign Direct Investment
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2007, nr 1173, s. 196-203, bibliogr. 13 poz.
Tytuł własny numeru
Integracja a globalizacja
Słowa kluczowe
Inwestycje bezpośrednie, Promocja inwestycji, Inwestycje zagraniczne
Direct investments, Investment promotion, Foreign investment
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), Polska Agencja Handlu i Inwestycji (PAHI)
,
Abstrakt
Scharakteryzowano agencje promocji inwestycji (API) - instytucje powołane do promocji inwestycji, a dokładnie do promocji kraju jako atrakcyjnego miejsca do lokalizacji inwestycji. Do zadań API należy również pozyskiwanie inwestorów czyli namierzanie firm poprzez kierowanie wysiłków promocyjnych w stronę konkretnych inwestycji. Wymieniono instrumenty wykorzystywane przez API w dotarciu do inwestora. Należą do nich m.in. telemarketing; newsletters; udział w wystawach międzynarodowych; seminaria inwestycyjne oraz wizyty w konkretnych firmach. Polskimi odpowiednikami API są Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) oraz nowo powstały podmiot Polska Agencja Handlu i Inwestycji (PAHI)

The importance of foreign direct investment (FDI) for economic development increases attention for attraction of FDI. Most countries have established investment promotion programmes which are conducted by investment promotion agencies (IPA). The core IPA functions are image building, investor targeting and also pre-investment and after-care services. Investor targeting has become a very important activity among active and effective agencies. It involves the focusing on attracting specific companies that have a genuine intention, resources and capabilities to invest in a country. Most of the effective IPAs target industries, types of company and specific corporations. The Polish Information and Foreign Investment Agency doesn't use investor targeting to attract FDI but is planning to do so in the future. Investor targeting is becoming more and more important but it will not be effective if the country cannot offer good conditions to do a business. All promotion activities need to go hand in hand with investment friendly policy and appropriate economic conditions. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne na świecie i w Polsce: tendencje, determinanty i wpływ na gospodarkę, UNCTAD, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2002.
  2. Investment Promotion Toolkit, Multilateral Investment Guarantee Agency's FDI Promotion Center, www.fdipromotion.com.
  3. Leowendhal H., Competition for Investment: Best Practice in Investor Targeting, APEC - OHCD Seminar, 14-15 November 2005, Busan, Korea, OCO Consulting.
  4. Pilarska C., Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w teorii ekonomii, Wyd. AE, Kraków 2005.
  5. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA, www.paiiz.gov.pl (09.10.2006).
  6. Projekt ustawy o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji, www.sejm.gov (09.10.2006).
  7. Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.
  8. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, www.sejm.gov.pl (09.10.2006).
  9. Survey of the Best Practices in Investment Promotion, UN Conference on Trade and Development. New York and Geneva 1997.
  10. The World of Investment Promotion at a Glance. A Survey of Investment Promotion Practices, UN Conference on Trade and Development, New York and Geneva 2001.
  11. Wells LT., Wint A.G., Marketing a Country. Promotion as a Tool for Attracting Foreign Investment, International Finance Corporation, Multilateral Investment Guarantee Agency, Washington 1990.
  12. World Investment Report 1998. Trends and Determinants, UN Conference on Trade and Development, New York and Geneva 1998.
  13. World Investment Report 2002. Transnational Corporations and Export Competitiveness, United Nations Conference on Trade and Development, New York and Geneva 2002.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu