- Autor
- Puślecki Zdzisław
- Tytuł
- Problemy funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy w Polsce w warunkach integracji w ramach Unii Europejskiej
The Problems of Knowledge-Driven Economy in Poland When Integrating With the European Union - Źródło
- Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2007, nr 1173, s. 265-274, wykr., bibliogr. 18 poz.
- Tytuł własny numeru
- Integracja a globalizacja
- Słowa kluczowe
- Społeczeństwo informacyjne, Gospodarka oparta na wiedzy (GOW), Sfera B+R w przedsiębiorstwie, Badania i rozwój (B+R)
Information society, Knowledge-based economy, R&D in the enterprise, Research & Development (R+D) - Uwagi
- summ.
- Firma/Organizacja
- Unia Europejska (UE)
European Union (EU) - Kraj/Region
- Polska
Poland - Abstrakt
- Przedstawiono zagadnienia z zakresu społeczeństwa informacyjnego (SI) oraz gospodarki opartej na wiedzy (GOW). Szczególną uwagę zwrócono na prace badawczo-rozwojowe oraz na poziom nakładów inwestycyjnych w badania w krajach Unii Europejskiej (UE). Scharakteryzowano strategie budowania GOW w Polsce, która polega na zachęcaniu prywatnych przedsiębiorców do inwestowania w naukę i innowacyjność. Instrumentami motywacyjnymi mają być: bezpośrednie wsparcie działalności badawczo-rozwojowej w postaci grantów oraz zachęty podatkowe. Ważnym elementem w GOW jest także wysoki poziom szkolnictwa, w tym szkolnictwa wyższego.
Higher education can be used for accelerating the economic development and for building the new knowledge driven economy in Poland too. Financial aid coming from different programme of financial support, such as the structural funds, for example, may be helpful, to a significant degree, in achieving this goal. At the same time, the financial means of that type facilitate a faster adaptation of the Polish higher education to the Union standards. And this becomes particularly important in the situation of Poland's membership in the European Union. As a result, the ties between higher education, scientific research and production processes, that is, the ties characteristic for knowledge-driven society, will help to reduce unemployment. There is also the need for steady modernization of teaching curricula in existing university specializations. This should be complemented by a broad international co-operation, especially with the best scientific and academic centres. A significant role, in this respect, in less developed countries, also in Poland, is played by the educational processes on the higher level, including the new forms of teaching and learning, such as self-teaching or remote teaching. This is so, because the accelerated adaptation to changing requirements of the job market and to technological transformations, and consequently, the growing significance of a knowledge-driven economy, becomes more and more important. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Biała księga 2003, Część I: Polska wobec Strategii Lizbońskiej, Jan Szomburg, Polskie Forum Strategii Lizbońskiej, Gdańsk-Warszawa 2003.
- Członkostwo Polski w Unii Europejskiej - na jakich zasadach? Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa (marzec) 2003.
- Domaszewicz Z., Możemy pozostać na uboczu, "Gazeta Wyborcza" 2004 (z 13 kwietnia).
- Drozdowicz Z., Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce, "Humaniora. Biuletyn" 2000 nr 11.
- Dubru M., Problematyka międzynarodowa w programach nauczania HEC w Liege, [w:] Polskie przedsiębiorstwa w perspektywie członkostwa w Unii Europejskiej, red. T. Kołodziej, PWE, Warszawa 1999.
- Education for Democratic Citizenship. Issues of Theory and Practice, red. A. Lockyer, B. Crick, J. Annette, ASHGATE, Ashgate Publishing limited, Aldershot, Hampshire 2004.
- Europaeisierung der Bildungssysteme, Oesterreichische Gesellschaft fuer Mitteleuropaische Studien, red. Z. Drozdowicz, P. Gerlich, K. Glass, Wyd. Fundacji Humaniora, Wien-Poznań 2000.
- Hochschulwesen angesichts zeitgenoessischer Herausfoerderungen, Oesterreichische Gesellschaft fuer Mitteleuropaeischen Studien, red. Z. Drozdowicz, K. Glass, Wyd. Fundacji Humaniora, Wien-Poznań 1999.
- Main Science and Technology Indicators, OECD, Paris 2003.
- Narodowa Strategia Integracji, Komitet Integracji Europejskiej, Warszawa, styczeń 1997.
- Polskie przedsiębiorstwa w perspektywie członkostwa w Unii Europejskiej, red. T. Kołodziej, PWE, Warszawa 1999.
- Puślecki Z.W., Die Reformen im polnischen Bildungssystem im Lichte der europaeischen Integration - am Beispiel des Hochschulwesens, [w:] Hochschulwesen angesichts zeitgenoessischer Herausforderungen, Oesterreichisches Gesellschaft fuer Mitteleuropaeische Studien, red. Z. Drozdowicz, K. Glass, Wyd. Fundacji Humaniora, Wien-Poznań 1999.
- Puślecki Z.W., Polskie szkolnictwo wyższe w obliczu procesu integracji z Unią Europejską, "Humaniora. Biuletyn" 2000 nr 11.
- Puślecki Z.W., Zmiany w kształceniu ekonomistów w Polsce w związku z transformacją ustrojową i dostosowaniami do Unii Europejskiej, "Humaniora. Biuletyn" 2000 nr 12.
- Ratajczak M., Rozwój edukacji menedżerskiej jako uwarunkowanie przygotowania polskiej kadry zarządzającej do integracji z UE, [w:] Polskie przedsiębiorstwa w perspektywie członkostwa w Unii Europejskiej, red. T. Kołodziej, PWE, Warszawa 1999.
- Saugal B.C., Looking ahead at universities for the 2P' Century, "II EP Newsletter", October-No-vember 1998 nr 2.
- Strategia Rządowa RP, Warszawa 2004.
- Szomburg J., Polskie priorytety wobec Strategii Lizbońskiej, [w:] Biała księga 2003. Część I: Polska wobec Strategii Lizbońskiej, Jan Szomburg, Polskie Forum Strategii Lizbońskiej, Gdańsk-Warszawa 2003.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0324-8445
- Język
- pol