- Autor
- Tyran Ewa
- Tytuł
- Regional and Traditional Products as an Important Part of Rural Tourism Offer
- Źródło
- Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 2007, R. 6, nr 3, s. 121-128, bibliogr. 8 poz.
- Słowa kluczowe
- Agroturystyka, Atrakcyjność turystyczna, Zaplecze gastronomiczne turystyki, Produkty regionalne
Agrotourism, Touristic attractiveness, Tourism catering facilities, Regional product - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Artykuł omawia zagadnienia związane ze świadczeniem szeroko rozumianych usług turystycznych przez gospodarstwa rolne. Szczególną uwagę poświęcono żywieniu osób przebywających na wypoczynku. Badania przeprowadzone wśród właścicieli gospodarstw agroturystycznych w powiatach czorsztyńskim, wadowickim, andrychowskim i bocheńskim wskazują na rosnące zainteresowanie, znajomość i zastosowanie produktów i dań regionalnych w ofercie dla turystów.
Transition to market economy resulted in changing the main objective of agricultural economy but also caused decrease of agricultural income for most of the farms. As a consequence farms have been forced to seek additional sources of income. For a significant part of them rural tourism and accompanying services create such a chance. Growing interest in spending holiday and free time in rural areas and agritourism farms has been seen as partial solution of rural population's economic problems. Traditional and regional products can be a specific part of agritourism product, create regional identity and uniqueness. Paper presents results of surveys conducted in agritourism farms in Czorsztyn, Wadowice, Andrychów and Bochnia Districts and samples of dwellers of Tarnow and Nowy Sącz. The surveys concerned gastronomic activities - board for tourists offered by agritourism farms and farmers knowledge of traditional and regional dishes and products. The survey of town dwellers concerned their expectations towards full- or part-board offered by agritourism farms and also their knowledge of traditional and regional dishes and products. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Byszewska I., 2005: Konkurs "Nasze kulinarne dziedzictwo" - doświadczenia w zakresie identyfikacji oraz promocji produktów regionalnych i tradycyjnych, [w:] O produktach tradycyjnych i regionalnych - możliwości a polskie realia. Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 279-282.
- Denman R.M., Denman J., 1990: A study of farm tourism in the West Country. Exeter: West Country Tourist Board et al, 71-78. Denman R.M.,
- Denman J., 1993: The farm tourism market. A market study of farm tourism in England. London: English Tourist Board et al, 15-68.
- Gąsiorowski M., 2000: Nasze kulinarne dziedzictwo - Wyniki konkursu 2000. BHICiP sp. z o.o. Redakcja "Gospodyni". Warszawa, 7-18.
- Jasiński J., 2005: Wyróżnienie produktów regionalnych na rynku i wynikające z tego korzyści [w:] O produktach tradycyjnych i regionalnych - możliwości a polskie realia. Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 283-319.
- Lane B., 1994: What is rural tourism? Journal of Sustainable Tourism, nr 2, 7-21.
- Tomczak F., 2005: Gospodarka rodzinna w rolnictwie: uwarunkowania i mechanizmy rozwoju. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Warszawa, 451-467.
- Tyran E., 2006: Produkty regionalne i tradycyjne jako atrakcja w turystyce wiejskiej. Roczniki Naukowe Seria, t. VIII, z. 4, 346-350.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1644-0757
- Język
- eng