BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kuczyński Grzegorz, Przechlewski Tomasz, Strzała Krystyna
Tytuł
Czynniki sukcesu akademickiego studentów pierwszego roku - zastosowanie modelowania równań strukturalnych
Academic Success Factors of First Year Students - Application of SEM Modeling
Źródło
Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 2007, nr 5, s. 259-276, rys., bibliogr. 20 poz., Załącznik
Słowa kluczowe
Szkolnictwo wyższe, Studenci, Strategia sukcesu, Modelowanie równań strukturalnych, Badania ankietowe
Higher education, Students, Success strategy, Structural Equation Modeling, Questionnaire survey
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedstawiono wyniki badań, których celem była próba określenia powiązań przyczynowych pomiędzy osiągnięciami w nauce studentów pierwszego roku studiów a ich cechami osobowymi, charakterystykami środowiska rodzinnego i innymi czynnikami. Analizę związków pomiędzy wybranymi zmiennymi a osiągniętymi wynikami w nauce przeprowadzono wykorzystując modelowanie równań strukturalnych; jako metodę estymacji zastosowano cząstkową metodę najmniejszych kwadratów (PLS). (fragment org. streszczenia)

In the study we tried to determine the relationship between the students' personal attributes (such as age and gender), socioeconomic status, and other factors (such as qualifications held on entry - scores attained in high-school aptitude tests (AT) and/or General High School Certificate (GHSC) exam results) and their performance at the university. Prior research indicates that standardized measures such as aptitude (e.g. AT scores), prior academic performance (e.g. high school general point average (GPA)), and effort or motivation explain a significant portion of the variation of the students' class performance. The data compose a sample of primary (paper/pencil survey) and secondary sources (students' individual files). The academic performance of first-year students is measured by GPAs and predictor variables are scores in aptitude tests or high school GHSC - Math and Language (O'level and A' level), and factors such as socioeconomic status, academic and institutional integration, academic commitment, time spent on internet and recreation and financial resources. The survey includes 38 questions related to students' first year college experiences. In order to estimate relationships between predictors and students' academic achievements partial least squares (PLS) estimation method was used. Estimated models imply that previous achievements exert direct and significant influence on current GPAs. But their strength becomes reduced with the time passing and such factors as academic commitment and integration are gaining on importance. Socioeconomic status and financial resources influence directly only previous achievements while their impact on current academic performance is indirect. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Allen, D., (1999), Desire to finish college: an empirical link between motivation and persistence, Research in Higher Education, 40(4), ss. 461-485
  2. Berger, J. B., J. F. Milem, (1999), The role of student involvement and perceptions of integration in a causal model of student persistence. Research in Higher Education, 40(6): ss. 641-64
  3. Betts, J.R., D. Moreli, (1998), The Determinants of Undergraduate Grade Point Average: The Relative Importance of Family Background, High School Resources, and Peer Group Effects, The Journal of Human Resources, 34, ss. 268-293
  4. Bollen, K. A., (1989), Structural Equations with Latent Variables, John Wiley&Sons, New York
  5. Brzeziński, J. (red.), (2004), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów, PWN, Warszawa
  6. Chin, W.W., (2001), PLSGraph User's Guide, version 3.0, University of Houston
  7. Cwalina, W., (2000), Zastosowanie modelowania równań strukturalnych w naukach społecznych, mimeo, StatSoft
  8. Douglas, J., A. Douglas, B. Barry, (2006), Measuring student satisfaction at a UK university. Quality Assurance in Education, 14(3), ss. 251-267
  9. Fertig, M., Ch. M. Schmidt, (2000), The Role of Background Factors for Reading Literacy: Straight National Scores in the PISA 2000 Study
  10. French, B.F., J. C. Immekus, W. Oakes, (2003), A structural model of engineering students success and persistence. Frontiers in Education, vol. 1, ss. 19-24
  11. Gefen, D., D. W. Straub, M-C. Boudreau, (2000), "Structural Equation Modeling and Regression: Guidelines for Research Practice", Communications of the Association for Information System, vol. 4, art. 7
  12. Grayson, J. P., (1997), Academic achievement of first-generation students in a Canadian university. Research in Higher Education, 38(6), ss. 659-676
  13. Hulland, J., (1999), Use of Partial Least Squares (PLS) in Strategic Management Research: A Review of Four Recent Studies, Strategic Management Journal, 20/2, ss. 195-204
  14. Kline, R. B., (2004), Principles and Practice of Structural Equation Modeling, The Guilford Press, New York, London, 2nd. ed.
  15. Office of Strategic Planning, Institute Research, (2001), First year college experiences and academic outcomes: LISREL approach, Technical report.
  16. Raykov, T., G. A. Marcoulides, (2000), A First Course in Structural Equation Modelling, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey, London.
  17. Sagan, A., (2003), Model strukturalny relacji między satysfakcją i lojalnością wobec marki, mimeo, StatSoft.
  18. Strzała, K., (2006) "Modelowanie równań strukturalnych: koncepcja i podstawowe pojęcia". Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Nr 2, ss. 121-130, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
  19. Urien, A. S, (2003), Determinants of academic performance of HEC-Lausanne graduates. Technical report
  20. Wold, H., (1974), Casual flows with latent variables, European Economic Review, 5, ss. 67-86
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1732-1565
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu