BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kraft Jiri, Šimanová Jana
Tytuł
Clusters in Tourist Trade in Czech Part of the Euroregion Nisa
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr 3 (1203), s. 217-228, rys., bibliogr. 13 poz.
Tytuł własny numeru
Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce
Słowa kluczowe
Turystyka, Rynek usług turystycznych, Formy organizacyjne w turystyce, Koncepcja klastrów, Małe i średnie przedsiębiorstwa
Tourism, Tourism services market, Organisational form in tourism, Cluster conception, Small business
Uwagi
streszcz.
Kraj/Region
Euroregion Nysa, Republika Czeska
Euroregion Nysa, Czech Republic
Abstrakt
Referat poświęcony jest partnerstwu instytucjonalnemu, które określa się mianem klastra, w odniesieniu do ruchu turystycznego w regionie Liberca. Jakość i kompleksowość usług zostanie zdefiniowana na podstawie współpracy podmiotów ruchu turystycznego - podmiotów nastawionych na zysk, niekomercyjnych oraz komunalnych. Poziom współpracy w regionie Liberca wydaje się niezadowalający. Konsekwencją tego jest słaba jakość kompleksowych produktów kształtujących rud turystyczny oraz niski poziom usług związanych z informacją turystyczną. Organizacja, która byłaby odpowiedzialna za ruch turystyczny w regionie Liberca oraz zajmowała się długookresową i skuteczną koordynacją powyższych działań, praktycznie nie istnieje. Warunkiem zmiany takiej sytuacji jest uaktywnienie prywatnego sektora w postaci klastra, którym byłyby małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP). Skuteczne funkcjonowanie MSP jest uzależnione od środowiska gospodarczego, w którym działają, ich pozycji w strukturach rynkowych, a także wsparcia, które uzyskują z Unii Europejskiej oraz państwa. Z drugiej zaś strony działalność MSP to korzyści nie tylko dla gospodarki narodowej-a także unijnej, prowadzonej w duchu strategii lizbońskiej - lecz przede wszystkim dla tego regionu, w którym dane MSP funkcjonuje. Celem niniejszego referatu jest podkreślenie znaczenia MSP dla klastrów unijnych (dla Europy regionów) z punktu widzenia gospodarki Czech. (abstrakt oryginalny)

The significant persumption of sufficient development of tourist trade branch in the market economy is Existance of functional partnership. Founding of cluster is long-term a financial demanding task. Except the personal costs it is necessary to count with cost of virtual environment form of communication, separate tourist trade portal which would serve not only regionl visitors but above all current and potential members of cluster. (excerpt from the conclusion)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Howie F., Managing the Tourism Destination, Thomson Learning, 2003.
  2. http://eceuropa.eu/enterprise/enterprise_policy/charter.
  3. http://ec.europa.eu/enterprise/smes/facts_figures_en.htm.
  4. http://siteresources. worldbank.org. Civww.czechtourism.cz.
  5. Program rozvoje cestovního ruchu Libereckého kraje (online) http://www.kraj-lbc.cz.
  6. Regionální operačni program Severovychod na období (2007 - 2013 http://www.kraj-lbc.cz. itm učet cestovního ruchu (online) http://www.cot.cz.
  7. Skokan K., Industry Clusters v regionálním rozvoji, "Regionální revue" 2002, ć. 2. VSB-TU, Eko-imická Fakulta Ostrava.
  8. Soukupová J., Hofejśí B., Macáková L, Soukup J., Mikroekonomie, 2. vydání, Management Press, Praha 1999.
  9. ww.czso.cz.
  10. ww.mpo.cz.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu