BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pokorska Barbara
Tytuł
Handlowe przedsiębiorstwa sieciowe na polskim rynku
Chain trade enterprises in the Polish market
Źródło
Handel Wewnętrzny, 2008, nr 6, s. 8-15
Słowa kluczowe
Przedsiębiorstwo handlowe, Franchising, Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Rozwój przedsiębiorstwa
Commercial enterprises, Franchising, Enterprise internationalization, Enterprise development
Uwagi
Zawiera tabele: [1] Liczba systemów i jednostek franczyzowych w latach 2002-2007, [2] Wskaźniki rozwoju handlowych sieci franczyzowych w 2007 r., [3] Największe sieci handlowe z artykułami nieżywnościowymi w Polsce w 2007 r. (wybrane przykłady), [4] Największe sieci franczyzowe w branży artykułów spożywczych w 2007 r. Zawiera wykres: Tempo zmian liczy jednostek własnych i franczyzowych w 2007 r.
Abstrakt
Zdaniem autorki, do charakterystycznych dla Polski tendencji rozwojowych handlowych sieci franczyzowych należą: wzrastający rozwój sieci handlowych poprzez franczyzową formę współpracy, dominacja sieci funkcjonujących w branży odzieżowo-obuwniczej, duża popularność systemów branży FMCG, gdzie obserwuje się najszybciej postępujące procesy koncentracji, silne nasycenie rynku i rosnąca konkurencja w branży AGD/RTV i telekomunikacyjnej, oferowanie współpracy na zasadzie franszyzy przez koncerny paliwowe, opieranie strategii marketingowych na aktywnej polityce kreowania marki, dywersyfikacja działalności operatorów systemów, dążenie do pogłębiania specjalizacji w związku z zaspokajaniem potrzeb nisz rynkowych lub kreowaniem nowych nisz, prowadzenie przez bardziej znaczących operatorów równocześnie wielu rodzajów sieci, uruchamianie centrów dystrybucyjnych, które pozwolą firmom na pełną obsługę logistyczną własnych sieci, ekspansja zagraniczna polskich systemów franczyzowych, oraz rosnący udział polskich systemów franczyzowych w ogólnej liczbie systemów sieciowych.

In her article, the author presents the tendencies for development of trade chains in Poland and analyses the course of the process of expansion of Polish chains to the foreign markets. She emphasises that more and more distinctly appearing tendency in development of trade chains is a growing interest among entrepreneurs in the franchise form of cooperation. Among the most significant trade chains, there is prevailing the very form. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. http://biznes.gazeta.prawna
  2. A. Kamińska, Hipermarkety nieco przyhamowały rozwój, "FRANCHISING INFO" 2008, listopad.
  3. A.T. Kearney, Global Retail Development Index 2007.
  4. www.emf.pl
  5. www.nowystylgroup.pl
  6. www.inwestro.lpp.com.pl
  7. Raport o franczyzie w Polsce w 2008 roku, Profit system, Warszawa 2008.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0438-5403
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu