BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Simon Roberts
Tytuł
Sytuacja obywateli polskich na rynku pracy w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii. Konsekwencje dla systemu zabezpieczenia społecznego
Hard working immigrants welcome: social security for polish workers in the United Kingdom
Źródło
Polityka Społeczna, 2008, nr 11-12, s. 7-12, bibliogr. 31 poz.
Słowa kluczowe
Zabezpieczenie społeczne, Prawo zabezpieczenia społecznego, Migracja zarobkowa, Rynek pracy
Social security system, Social security law, Economic migration, Labour market
Kraj/Region
Wielka Brytania, Irlandia
United Kingdom
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest sytuacja obywateli polskich na rynku pracy w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii. Autor z jednej strony przedstawia regulacje prawa krajowego decydujące o zasadach podjęcia i wykonywania pracy oraz regulacje wspólnotowe z tego zakresu, a z drugiej ustala faktyczną pozycję pracowników polskich na tym rynku pracy. Przedstawia wpływ zatrudnienia na korzystanie z systemu zabezpieczenia społecznego w W. Brytanii i Irlandii. W konkluzjach wskazuje na potrzebę działań, które należy podjąć dla poprawy faktycznego położenia migrantów zarobkowych w tych krajach. Autor rozprawia się z różnymi nurtami i niepełnymi informacjami dotyczącymi zakresu migracji Polaków do W. Brytanii i Irlandii oraz skutkami dla brytyjskiego systemu zabezpieczenia społecznego.(abstrakt oryginalny)

Prior to Poland joining the European Union (EU) on 1 May 2004, the EU 15 and the accession countries agreed a transitional system, which would allow the ‘old’ Member States to continue to restrict access to their labour markets for accession country workers for up to five years. While twelve of the EU 15 initially left their restrictions in place, the United Kingdom (UK), along with Ireland and Sweden, granted immediate access to their labour markets. At the same time, the UK introduced legislation requiring accession country workers to register with the Worker Registration Scheme and amended the Habitual Residence Test to add a new right to reside requirement for non-contributory means-tested benefits. This paper looks at the position and profile of Polish workers and their families within the UK labour market during the period 2004–2008; examines entitlement to social security benefits for Polish workers in the context of evolving UK and EU social security regulations; and concludes that a just migration policy must include migrants in the solidarities that underpin the tax and public service system.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Berger J., MohrJ. (1989), A Seventh Man, Cambridge: Granta.
  2. Blanchflower D. (2007), Recent Developments in the UK Labour Market, „Bank of England Quarterly Bulletin".
  3. British Chambers of Commerce [Brytyjska Izba Handlowa] (2007), Migration - Plugging the Gap, February.
  4. Commission for Rural Communities [Komisja do spraw Społeczności Wiejskich] (2007), A8 Migrant Workers in Rural Areas, January.
  5. Coughlan A. (1992), The Limits of Solidarity: Social Policy, National and International' Paper given to „50 Years after Beveridge", Conference at University of York, 27-30 September, vol. 2, York, SPRU.
  6. Cousins M. (2008, forthcoming), The „Right to Reside" and access to social security in the Courts of Appeal.
  7. Cousins M. (2007), The „Right to Reside" and Social Security Entitlements, „Journal of Social Welfare and Family Law", vol. 29, No. 1, pp. 65-73.
  8. European Commission [Komisja Europejska] (2002), Free Movement for Persons - A Practical Guide for an Enlarged European Union, dostępny w Internecie: .
  9. „Financial Times" (2007), Church joins union fight to help migrants, 17-18 February.
  10. Fitzpatrick R, Ripley R, Singh A. (2007), Migration and social security handbook 4th Edition, London: Child Poverty Action Group.
  11. Goldberg A. (2007), BBC 5live Report - 5live Report: British Benefits Abroad is broadcast on BBC Radio Five Live on Sunday 23 September at 1100 BST and 1930 BST.
  12. Guild E., ed. (2007), Implementing EU Free Movement of Workers in the UK. European Commission's Observatory on Free Movement of Workers in the European Union, European Commission.
  13. Home Office [Ministerstwo Spraw Wewnętrznych] (2008),Accession Monitoring Report March 2008 - May 2008 A8 Countries': A joint online report between the UK Border Agency, Department for Work and Pensions, HM Revenue and Customs and Communities and Local Government.
  14. Home Office [Ministerstwo Spraw Wewnętrznych] (2007), The Economic and Fiscal Impact of Migration, A Cross-Departmental Submission to the House of Lords Committee on Economic Affairs produced in partnership with the Department for Work and Pensions, October, HMSO.
  15. Home Office [Ministerstwo Spraw Wewnętrznych] (2004a), New Figures Show Accession Workers Working For The UK, 10 November, dostępny w Internecie: .
  16. Home Office [Ministerstwo Spraw Wewnętrznych] (2004c), Regulations Laid For Workers Registration Scheme For New EU Members, Press Release, 25 March, dostępny w Internecie: http://press.homeoffice.gov.uk/ press-releases/Regulations_Laid_For_Workers_Reg?version=1.
  17. Home Office [Ministerstwo Spraw Wewnętrznych] (2004c), No UK Benefits For EU Accession Countries, Press Release, 23 February.
  18. House of Lords [Izba Lordów] (2008), Select Committee on Economic Affairs 1st Report of Session 2007-08 The Economic Impact of Immigration, vol. I: Report. 1 April, London: The Stationery Office Limited.
  19. Lemos S., Portes J. (2008), The impact of migration from the new European Union Member States on native workers. Department for Work and Pensions June.
  20. Mitsilegas V. (2007), Enlargement, w: Guild E. (ed.), Implementing Free Movement of Workers in the UK 2006, European Commission's Observatory on Free Movement of Workers in the European Union, European Commission.
  21. NACAB (1996), Failing the test: CAB clients' experience of the habitual residence test in social security, London: NACAB.
  22. OECD (2006), Economic Outlook 80, November. Press Complaints Commission, dostępny w Internecie: .
  23. Riley R., Weale, M. (2006), Commentary: Immigration and Its Effects, „National Institute Economic Review", No. 198, October.
  24. Roberts S. (2008a), Training and Reporting on European Social Security: UK National Report, European Commission/University of Ghent.
  25. Roberts S. (2008b), Equal Treatment (with E. Guild), w: Guild E. (ed.),Implementing EU Free Movement of Workers in the UK, European Commission's Observatory on Free Movement of Workers in the European Union, European Commission.
  26. Roberts S (2007), Social Security, w: Guild E. (ed.), Implementing EU Free Movement of Workers in the UK, European Commission's Observatory on Free Movement of Workers in the European Union, European Commission.
  27. Roberts S. (2004), A strong and legitimate link. The Habitual Residence Test in the United Kingom, w: Langer R., Sakslin M., Co-ordinating Work-based and Residence-based Social Security, University of Helsinki.
  28. Social Security Advisory Committee - SSAC [Komitet Doradczy ds. Zabezpieczenia Społecznego] (2004), The Social Security (Habitual Residence) Amendment Regulations.
  29. Statement by the Secretary of State for Social Security in accordance with S 174(2) of the Social Security Act 1992 (1994), Cm 2609, HMSO, para 2.
  30. Wilby R (2008), „Guardian", Monady, 11 August
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-4729
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu