BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Warzocha Zbigniew, Michalak Jacek
Tytuł
Struktura artykułów spożywczych nabywanych przez gospodarstwa domowe
The structure of groceries purchased by selected households
Źródło
Marketing i Rynek, 2008, nr 10, s. 31-37
Słowa kluczowe
Budżet gospodarstwa domowego, Gospodarstwa domowe, Artykuły spożywcze
Budgets of households, Households, Foodstuffs
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie struktury koszyka zakupów artykułów żywnościowych gospodarstw domowych, w tym różnic i podobieństw wynikających z różnego poziomu dochodów oraz liczby osób tworzących gospodarstwo domowe. Materiał empiryczny zgromadzono poprzez wywiad bezpośredni z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego. Analizie poddano dane pochodzące z 148 ankiet. Badane gospodarstwa domowe różniły się pomiędzy sobą wielkością dochodu, liczbą członków gospodarstwa, a także kwotą tygodniowych wydatków na żywność. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące częstotliwości, ilości oraz rodzaju zakupywanych produktów żywnościowych, takich jak: pieczywo, nabiał, ryby i owoce morza, warzywa i owoce, mięso, wędliny, oraz tłuszcze jadalne. Gospodarstwa domowe o najniższych dochodach w przeliczeniu na osobę (do 500 zł), nabywały najczęściej produkty najtańsze, mniej wartościowe, o dużej zawartości tłuszczu. W przeciwieństwie do nich, gospodarstwa domowe o dochodach wysokich, powyżej 1000 zł na osobę, dysponowały koszykiem zakupów bardzo zróżnicowanym zarówno gatunkowo, jak i cenowo. Wybierano tu przeważnie produkty o małej zawartości tłuszczu, lecz bogate w inne składniki odżywcze. (abstrakt oryginalny)

The aim of this work was to show the structure of households' groceries basket, including the differences and similarities which originate from a different level of income as well as a number of people in the household. The empiric material was gathered through the direct interview with the use of a questionnaire. 148 questionnaires were taken into account and analyzed. The examined households varied when considering their income, the number of people in the household as well as the amount of money spent on groceries weekly. The respondents answered the questions concerning the frequency, the amount and kind of groceries they purchase, such as: bread, dairy products, fish, sea food, vegetables and fruit, meat, and edible fat. The households with the lowest income per capita (up to 500 PLN) were usually buying the cheapest products, less valuable, with a high amount of fat. On the other hand, the households with a higher income, more than 1000 PLN, per capita had very diverse purchases, considering both the quality and price. The purchased goods were mainly products with low amount of fat but rich in other nutritional components. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. P. Chehelski, G. Morkis, Rozwój żywności wysokoprzetworzonej w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, IERi GŻ, Warszawa 1999.
  2. Debniewski, H. Pałach, W. Zakrzewski, Mikroekonomia, Wyd. UWM, Olsztyn 2000.
  3. L. Rudnicki, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2000.
  4. T. Słaby, Z. Zajączkowski, Zróżnicowanie rozkładów wydatków zamożność polskich gospodarstw domowych w latach 1998-2002, „Handel Wewnętrznych” 2005, nr 1.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu