BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Stach Przemysław
Tytuł
Wpływ postrzeganej jakości oferty usługowej na zachowania relacyjne nabywców
The Influence of Perceived Quality on Service Buyers' Relational Behaviors
Źródło
Marketing i Rynek, 2008, nr 11, s. 6-10
Słowa kluczowe
Usługi, Jakość usług, Konsumpcja usług
Services, Quality of services, Services consumption
Abstrakt
Jakość oferty rynkowej przedsiębiorstwa jest powszechnie uważana za klucz do przewagi konkurencyjnej, która może wynikać między innymi z posiadania przez firmę bazy lojalnych klientów. W niniejszym artykule autor stara się udowodnić tezę o wpływie postrzeganej jakości oferty usługowej na zachowania relacyjne nabywców na rynkach konsumpcyjnych. Autor dostarcza dowodów empirycznych na potwierdzenie postawionej w artykule tezy. Część empiryczna artykułu poprzedzona jest zarysem najważniejszych dla analizowanego problemu koncepcji i pojęć. (abstrakt oryginalny)

The quality of a market offering is commonly considered to be a key to achieving a competitive advantage by a business organization, which can be the result of owning a loyal customer base. In the following article, the author has attempted to support a notion that perceived quality of a service offering can have influence on relational behaviors of the customers in the consumer markets context. The author presents empirical proof to support his proposition. The empirical part of the article is preceded by an overview of underlying theory. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. E. Bigne, M.A. Moliner, J. Sanchez, Perceived Quality and Satisfaction in Multiservice Organisations: The Case of Spanish Public Services, „Journal of Services Marketing" 2003, No. 4/5.
  2. J. Bloemer, K. de Ruyter, M. Wetzels, Linking Perceived Service Quality and Service Loyalty: a multi-dimensional Perspective, ..European Journal of Marketing" 1999, No. 11/12
  3. K. Butcher, B. Sparks, F. O'Callaghan, Evaluative and Relational Influences on Service Loyalty, „International Journal of Service Industry Management" 2001, No. 4
  4. R.C. Caceres, N.G. Paparoidamis, Service Quality, Relationship Satisfaction, Trust, Commitment and Business-to-Business Loyalty, ..European Journal of Marketing" 2007, No. 7/8
  5. Ch. Grönroos, Service Quality: The Six Criteria of Good Perceived Service, „Review of Business" 1988, No. 3.
  6. B.S. Ivens, How Relevant Are Different Forms of Relational Behavior? An Empirical Test Based on McNeil's Exchange Framework, .Journal of Business & Industrial Marketing" 2004, No. 4/5.
  7. P. Kothandaraman, D.T. Wilson, Implementing Relationship Strategy, „Indust-rial Marketing Management" 2000, Vol. 29.
  8. L. Leuthesser, Supplier Relational Behavior: An Empirical Assessment, „In-dustrial Marketing Management" 1997, Vol. 26.
  9. A. Parasuraman, V.A. Zeithaml, L.L. Berry, Servqual: A Multiple-Item Scale For Measuring Consumer Perceptions of Service Quality, .Journal of Retailing" 1988, No. 1
  10. A. Parasuraman, L.L. Berry, V.A. Zeithaml, Understanding Customer Expectations of Service, „Sloan Management Review" 1991, No. 3.
  11. J.N. Sheth, B. Mittal, Customer Behavior: A Managerial Approach, Thomson South-Western 2004.
  12. E. Sivadas, J.L. Baker--Prewitt, An Examination of the Relationship between Service Quality, Customer Satisfaction, and Store Loyalty, ..International Journal of Retail & Distribution Management" 2000, No. 2.
  13. K. Storbacka, T. Strandvik, Ch. Grbn-roos, Managing Customer Relationships for Profit: The Dynamics of Relationship Quality, ..International Journal of Service Industry Management" 1994, No. 5.
  14. E. Tsoukatos, G.K. Rand, Path Analysis of Perceived Service Quality, Satisfaction and Loyalty in Greek Insurance, ..Managing Service Quality" 2006, No. 5
  15. A. Wong, A. Sohal, Service Quality and Customer Loyalty Perspectives on Two Levels of Retail Relationships, .Journal of Services Marketing" 2003, No. 4/5.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu