BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Stobiecka Jadwiga (Wydział Zarządzania)
Tytuł
Użyteczność diagnostyczna zmodyfikowanej analizy importance-performance - studium empiryczne
The Diagnostic Usefulness of a Modified Importance-Performance Analysis - an Empirical Study
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2007, nr 756, s. 35-52, bibliogr. 26 poz.
Słowa kluczowe
Usługi bankowe, Analiza rynku, Metody diagnostyczne
Banking services, Market analysis, Diagnostic method
Uwagi
summ.
Abstrakt
Poddano ocenie analizę importance-performance pod kątem użyteczności diagnostycznej. na przykładzie usług bankowych. Przeanalizowano dwanaście kryteriów ocen tego rodzaju usług pod względem ich ważności dla klientów jak i postrzeganej realizacji cech (wykonania). Położono nacisk na wiarygodność uzyskanych danych.

The aim of this article was to assess importance-performance analysis in terms of its diagnostic usefulness. The author focused on banking services. Respondents expressed their opinions about their own bank. Their classification into sectors with differentiated skills in expressing consistent (repeatable) and coherent opinions about the importance of product features / assessment criteria (a method developed by the author) enabled the results for extreme sectors to be compared. It was shown that the group with the most similar opinions about the perceived importance of features (sector I) gave a higher assessment to the execution of all features than the group with the most dissimilar opinions (sector III). When a method consisting in a division into 100 points was used to measure the importance of features, higher values were obtained for the average than the median. The use of a method consisting in comparing importance to the adopted model situation gave the opposite results. The differences between the average and median values were significantly smaller for sector I compared to sector III. The use of medians in share grids for the execution of a product was not sensible as, even if half-assessment of the median for particular features was allowed, they were not differentiated when using an assessment scale from 1 to 5. The author drew attention to the fact that the use of both average and median values is very dangerous in groups with unstable opinions, since managers are unaware that the presented results were obtained on the basis of inaccurate data.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Blake B.F., Schrader L.F., James W.L., New Tools for Marketing Research: The Action Grid, „Feedstuff ” 1978, vol. 50, nr 19.
  2. Borys Т., Kategoria jakości w statystycznej analizie porównawczej, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 284, Wrocław 1984.
  3. Bums A.C., Generating Marketing Strategy Priorities Based on Relative Competitive Position, „Journal of Consumer Marketing” 1986, vol. 3, nr 4.
  4. Campbell D.T., Fiske D.W., Convergent and Discriminant Validation by the Multitrait-multimethod Matrix, „Psychological Bulletin” 1959, vol. 56, nr2.
  5. Chon, K.-S., Weaver P.A., Kim C.Y., Marketing Your Community. Image Analysis in Norfolk, „Cornell H-R.A. Quarterly” 1988, vol. 31, nr 4.
  6. Crompton, J.L., Duray N.A., An Investigation of the Relative Efficacy of Four Alternative Approaches to Importance-Performance Analysis, „Journal of the Academy of Marketing Science” 1995, vol. 13, nr 4.
  7. Ennew C.T., Reed G.V., Binks M.R., Importance-performance Analysis and the Measurement of Service Quality, „European Journal of Marketing” 1993, vol. 27, nr 2.
  8. Hemmasi M., Strong K., Taylor S., Measuring Service Quality for Planning and Analysis in Service Firms, „Journal of Applied Business Research” 1994, vol. 10, nr 4.
  9. Hom W.C., Make Customer Service Analyses a Little Easier with the PGCV Index, „Quality Progress” 1997, vol. 30, nr 3.
  10. Dolinsky A.L., Considering the Competition in Strategy Development: An Extension of Importance-Performance Analysis, „Journal of Health Care Marketing” 1991, vol. 11, nr l.
  11. Liljander V., Strandvik Т., Estimating Zones of Tolerance in Perceived Service Quality and Perceived Service Value, „International Journal of Service Industry Management” 1993, vol. 4, nr 2.
  12. Martilla J.A., James J.C., Importance-performance Analysis, „Journal of Marketing” 1977, vol. 41, nr 1.
  13. Neslin, S.A., Linking Product Features to Perceptions: Self-Stated versus Statistically Revealed Importance Weights, „Journal of Marketing Research” 1981, vol. 18, nr 2.
  14. Parasuraman A., Zeithaml V.A., Berry L.L., SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality, „Journal of Retailing” 1988, vol. 64, nr 1.
  15. Sampson S.E., Showalter M.J., The Performance-importance Response Function: Observations and Implications, „The Service Industries Journal” 1999, vol. 19, nr 3.
  16. Slack N., The Importance-performance Matrix as a Determinant of Improvement Priority, „International Journal of Operations & Production Management” 1994, vol. 14, nr 5.
  17. Stobiecka J., Metodologiczne problemy ustalania korzyści oferowanych klientowi [w:] Ilościowe i jakościowe metody badania rynku. Pomiar i jego skuteczność, red. J. Garczarczyk, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2006, nr 71.
  18. Stobiecka J., Normatywne a deskryptywne podejście do jakości produktów, Zeszyty Naukowe A E w Krakowie, nr 739, Kraków 2007.
  19. Stobiecka J., Pomiar stabilności opinii i jego rola w realizacji strategii masowej indywidualizacji, Materiały V Sympozjum Marketingu Międzynarodowego nt. „Euromarketing. Strategie przedsiębiorstw na rynku europejskim”, Zakopane, 26-28 września 2005.
  20. Stobiecka J., Pomiar stabilności opinii respondentów na skalach szacunkowych [w:] Zastosowania metod ilościowych, red. J. Dziechciarz, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 1010, „Ekonometria”, nr 13, Wrocław 2004.
  21. Stobiecka J., Stability of Consumers' Opinions in Marketing Research, „Folia Oeconomica Cracoviensia” 2005-2006, vol. XLVI-XLVII.
  22. Stobiecka J., The Relative Importance of the Dimensions in Product Quality Models - An Empirical Study, „Argumenta Oeconomica Cracoviensis”, Wydawnictwo AE w Krakowie, w druku.
  23. Stobiecka J., Wartość dla klienta a stabilność jego opinii (na przykładzie soków owocowych), red. D. Surówka-Marszałek, „Marketing”, Zeszyty Naukowe KSW, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2005.
  24. Stobiecka J., Wykorzystanie podejścia „wiele cech-wiele metod” do oceny wiarygodności skal pomiarowych [w:] Pomiar w badaniach rynkowych i marketingowych, red. M. Walesiak, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 856, Wrocław 2000.
  25. Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów, red. J. Brzeziński, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
  26. Yeo A.Y.C., Examining a Singapore Bank's Competitive Superiority using Importance-performance Analysis” 2003, vol. 3, nr 1/2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-6447
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu