BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Poradowska Konstancja
Tytuł
Wybrane aspekty prognozowania wielkości sprzedaży nowych produktów
Chosen Aspects of New Product Sale Forecasting
Źródło
Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 2007, nr 5, s. 671-679, tabl., bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Sprzedaż produktu, Model rozwoju, Metody prognozowania
Product sales, Evaluation model, Forecasting methods
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedstawiono zagadnienia prognozowania wielkości sprzedaży nowych produktów w przyszłości na podstawie modelu formalny II-go rodzaju, parametry tego modelu są określone na podstawie opinii ekspertów. Zaprezentowano również modele tendencji rozwojowej: liniowy, wykładniczy, wykładniczy odwrotnościowy, logistyczny. Modele te odzwierciedlają spodziewany kształt krzywej życia produktu.

New product sale forecasting is difficult because of lack of suitable past data. The one common solution is to build the formal model of II type. This model explains the curve of the unique product live cycle. The parameters of such model are estimated on base of experts judges rather than with statistical methods. In this article I considered new products sale forecasting based on formal models of II type. I have proposed a method of measuring forecast uncertainty. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Armstrong J. S., Collopy F. (1998): Integration of Statistical Methods and Judgment for Time Series Forecastung. W Wright G., Goodwin P., Fore casting with Judgment, John Willey & Sons, New York.
  2. Berndt R. (1990): Marketing 1. Käferverhalten, Marktforschung und Marketing - Prognossen. Springer Verlag, Berlin.
  3. Dittmann P. (2003): Integracja ilościowych i jakościowych metod prognozowania. Materiały z konferencji nt. "Prognozowanie w zarządzaniu firmą", Prace Naukowe AE nr 1001, AE Wrocław.
  4. Dittmann P. (2004): Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i ich zastosowanie. Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  5. Gogolewska K. (2006): Ocena dopuszczalności prognoz gospodarczych. Praca doktorska, Wrocław.
  6. Guide to the Expression of Uncertainty in Measurement (1995). ISO, Geneva. Tłumaczenie polskie: Wyrażanie niepewności pomiaru. Przewodnik (1999). Główny Urząd Miar, Warszawa.
  7. Shim J. K. (2000): Strategie Bussines Forecasting. St. Lucie Press, New York.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1732-1565
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu