BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Żakowska-Biemans Sylwia
Tytuł
Żywność ekologiczna jako element konkurencyjności na rynku produktów żywnościowych
Organic Food as an Element of the Competition on the Food Market
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2003, nr 983, t. 2, s. 613-620, bibliogr. 28 poz.
Tytuł własny numeru
Agrobiznes 2003 : jakość jako podstawowy instrument konkurencyjności w agrobiznesie
Słowa kluczowe
Rolnictwo ekologiczne, Rynek żywności, Świadomość ekologiczna, Konsumencka ocena produktu
Ecological agriculture, Food market, Ecological awareness, Consumer Product Rating
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedstawiono regulacje prawne Polski i Unii Europejskiej odnośnie żywności z rolnictwa ekologicznego. Przytoczono opinie konsumentów dotyczące żywności ekologicznej. Omówiono motywy zakupu żywności ekologicznej.

The organic food market is considered as the most dynamic sector of the food market in Europe but the share of organic food on the food market do not exceed 3,3 procent Organic food is perceived by Polish consumers as healthy, natural and safe and the main motive to purchase organic food is the health concern. The positive perception of organic food with respect to the potential health benefits could be regarded as an important element of the competitiveness on the food market. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Alvensleben v R. (1998): Ecological Aspects of Food Demand: The case of Organic Food in Germany. http://www.uni-kiel.de/agrarmarketing/Lehrstuhl/econ.pdf, sierpień 2001.
  2. Alvensleben v R. (2001 a): Beliefs associated with Food Production Methods. In: Frewer L. J., Schifferstein H. (eds.): Food People and Society - An European Perspective of Consumers' Food Choice. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg New York, p. 81-400.
  3. Alvensleben v. R. (2001 b): Public perception of agricultural and food technology. Abstract for "Food Chain 2001", 14-16 March 2001, Uppsala, Sweden, http://www.uni-kiel.de/agrannarketing/Lehrstuhl/econ.pdf, czerwiec 2001.
  4. Boeckenhoff E., Hamm U. (1983): Perrspektiven des Marktes fuer alternativ erzeugte Nahrungsmittel. Berichte uber Landwirtschaft, Band 61, Heft 3, p. 345-382.
  5. Council Regulation (EEC) No 2092/91 of 24th June 1991 on organic production of agricultural products and indications referring theretho on agricultural products and foodstuffs, Consolidated version, http://www.maff.gov.uk/farm/organic/default.htm
  6. Davies A., Titterington A. J., Cochrane C. (1995): Who buys organic food? A profile of the urchasers of organic food in Northern Ireland. British Food Journal, 97 (10), p. 17-23.
  7. Dekker P., Oude Ophuis P. A. M. (1993): Positionerings - strategieen voor biologische voedingsmiddelen: resultaten van een laddering - studie naar de hierarchische betekenisstructuur van waardendomeinen bij biologische voedingsmiddelen. Wageningen Universiteit.
  8. Hamm U., Michelsen J. (2000): Analysis of the organic food market in Europe. In: Alfoedi T., Lockeretz W., Niggli U. (eds.): The World grows Organic. Proceedings of 13th International IFOAM Scientific Conference. VDF Hochschulverlag AG an der ETH, Zurich, p. 507-510.
  9. Hamm U. (2001): Promotion Strategies and Arguments for Organic Food in European Countries. In: Proceedings of the Conference Organic Food and Farming - Towards Partnership and Action in Europe 10-11 May 2001 Copenhagen. Denmark. Danish Ministry of Food, Agriculture and Fisheries, p. 187-193.
  10. Hamm U., Gronefeld F., Halpin D. (2002): Analysis of the European market for organic food. School of Management and Businnes. The University of Wales Aberystwyth.
  11. Hasslinger R. (2001): Public awareness for organic products: "But BIO, please". In: Book of papers. European Summer Academy on Organic Farming. 21-23 June 2001, Lednice, Czech.
  12. Informacja Rolnictwo ekologiczne w Polsce w latach 1999-2000 (2001). Główny Inspektorat Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych, http://www.gisipar.gov.pl
  13. Mazurek-Łopacińska K. (2003) Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa.
  14. McCluskey J. (2000): A Game Theoretic Approach to Organic Foods: An Analysis of Asymmetric Information and Policy. Agricultural and Resource Economics Review, 29/1, p. 1-9.
  15. Meier-Ploeger M., Fricke A., v. Alvensleben R. (1993): Analyse der Nachfrage nach Bio-Produkten. Erschienen in der Reihe Marketing der Agrar- und Erndhrungswirtschaft. Bd. 9, Wissenschaftsverlag Vauk Kiel.
  16. Michelsen J., Hamm U., Wynen E., Roth E. (1999): The European Market for Organic Products: Growth and Development. Organic Farming in Europe: Economics and Policy. Volume 7, University of Hohenheim, Germany.
  17. Morgan K., Murdoch J. (2000): Organic vs. conventional agriculture: knowledge, power and innovation in thefood chain. Geoforum, 31, p. 159-173.
  18. Organic farming statistic (2002). http://www.soel.de, kwiecień 2003.
  19. Organic Food and Beverages (1999): World Supply and Major European Markets. International Trade Centre, Geneva.
  20. Oude Ophuis, P. A. M. (1994): Biological market strategies, market situation and positioning strategies for biological products in the Netherlands. Proceedings of the Conference - The European Union Market of Organically Grown Products 23 rd. March 1994, Brussel.
  21. Overview world markets for organic food&beverages 2000 (estimates) (2001): International Trade Centre, http://www.intracen.org/organics.htm, lipiec 2001.
  22. Ozimek L, Gutkowska K., Żakowska-Biemans S. (2002): Postrzeganie jakości żywności przez konsumentów. Materiały na konferencję naukową Food Ingredients Central&Eastern Europe, Warszawa 27-29 maja 2002, niepublikowane.
  23. Prummer S. (1994): Bestimmungsgrunde der Nachfrage nach Produkten des Oekologischen Landbaus in Bayern. Ergebnis computergestutzter Befragungen in: Marketing der Agrar- und Ernahrungswirtschaft. eds. Besch M, Alvensleben v R., Band 12, Wissenschaftsverlag Vauk Kiel KG.
  24. Richter T., Schmid O., Meier U., Halpin D., Van den Berge P., Damary P. (2001): Marketing approaches for organic products in the supermarkets: Case studies from Western Europe and the United States of America conducted in 2000. Research Institute of Organic Agriculture, Frick.
  25. Rolnictwo ekologiczne w Polsce w 2002 roku. Informacja Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Wydział Ekologii Rolniczej, druk nr GI-ER-0323-1/2003
  26. Soil Association Organic Food and Farming Report (2001). http://www.soilassociation/countryreport.htm.
  27. Ustawa z dnia 16 marca 2001 o rolnictwie ekologicznym. Dz.U. nr 38, poz. 452.
  28. Vlieger J. J. de, Borgstein M. H., Hack M. D., Klejin E. H. J. M., Zimmermann (1995): Enlarging the market for organic products Tijdschrift voor Sociaal Wetenschapen Landbouw Onderzoek, 3, s. 77-99.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu