- Autor
- Kijek Tomasz
- Tytuł
- Wpływ zarządzania jakością na konkurencyjność przedsiębiorstw przemysłu spożywczego
The Impact of Quality Management on the Competitiveness of Companies from Food Sector - Źródło
- Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2008, T. 10, z. 1, s. 155-158, tab., bibliogr. 6 poz.
- Słowa kluczowe
- Zarządzanie przez jakość, Przemysł spożywczy, Konkurencyjność przedsiębiorstwa
Total Quality Management (TQM), Food industry, Enterprise competitiveness - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Problematyka dotycząca zależności pomiędzy zarządzaniem jakością a konkurencyjnością przedsiębiorstw, stanowi przedmiot zainteresowania badaczy nauk ekonomicznych i zarządzania. Użyteczną teorią pozwalającą na wyjaśnienie wpływu zarządzania jakością na wyniki działalności przedsiębiorstw, jest teoria zasobowa. Celem autora, było zbadanie związku pomiędzy implementacją zasad zarządzania jakością a pozycją konkurencyjną przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. W tym celu przeprowadził badania na próbie 44 największych podmiotów przemysłu spożywczego z terenu województwa lubelskiego.
This paper attempts to explore relations between quality management principles and food firms competitiveness. According to presented survey results, quality management principles affect firms performance. Among other principles, customer focus and preventive approach play a leading role in performance enhancing, h considering above, it should be noted that quality orientation is a strategic issue in food industry. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Bibliografia
- Barney J. 1991: Finn resources and firm's competitive advantage. Journal of Management, vol. 17, no. 1, 102.
- Dean J. W., Evans J.R. 2003: Total Quality. Management, Organization and Strategy. West Publishing Company, New York 2003, 11-18.
- Luning P., Marcelis W., Jongen W. 2005: Zarządzanie jakością żywności: ujęcie technologiczno-menadżerskie. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 372-375.
- Pegels C.C. I995: Total Quality Management: A survey of its important aspects. International Thomson Publishing, New York 1995, 17.
- Rose E.L., Ito K. 1996: Knowledge creation through the international market: an integration of total quality management. Quality Management Journal, no. 3, 87-102.
- Roszkiewicz M. 2002: Metody ilościowe w badaniach marketingowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 175-180, 246-249.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1508-3535
- Język
- pol