BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Tumpach Milos, Juhaszova Zuzana
Tytuł
Creative accounting and its impact on SMEs
Źródło
Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 2008, t. 47, nr 103, s. 245-253, bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Sprawozdanie finansowe, Rachunkowość, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Kreatywność
Financial statements, Accounting, Small business, Creativity
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Sprawozdania finansowe jako najbardziej wiarygodne spośród dostępnych podstawowych źródeł informacji o pozycji finansowej i wynikach jednostki gospodarczej, są podstawowym obiektem rachunkowości kreatywnej (zestawu technik, za pomocą których prezentowane wyniki finansowe firmy mogą być zafałszowane zgodnie z życzeniem). Artykuł ten koncentruje się na zagadnieniu kreatywnej rachunkowości oraz ryzyku związanym z stosowaniem w praktyce sprawozdań finansowych w małych i średnich przedsiębiorstwach. Jeśli nawet na pierwszy rzut oka tego typu ryzyko wydaje się być niższe w małych i średnich firmach niż w dużych przedsiębiorstwach, nie jest to w pełni prawdą. Techniki rachunkowości kreatywnej stosuje się, gdy wszystkie z trzech czynników, tj. powody ich stosowania, okazja ich stosowania, postrzeganie wspomnianego ryzyka jako niskiego, są obecne w tym samym czasie. Z wyjątkiem określonych typów motywów, wszystkie trzy czynniki występują zarówno w małych i średnich przedsiębiorstwach, jak i w dużych firmach. (abstrakt oryginalny)

Being the most credible of publicly available primary sources of information on financial position and performance of a business entity, financial statements are the primary target of creative accounting (application of a set of techniques by which the financial results of a company could be intentionally manipulated). This paper is focused both on this practice and risks related to its application in financial reporting of small and medium enterprises (SMEs). Even though at first sight this risk is lower for SMEs than for large companies, this is not quite true. Creative accounting techniques are used when all the following factors (incentives for their application, opportunity for their application and perception of the related risk as low) are present at the same time. Except for certain types of incentives (e. g. share based payments for managers) all three factors are present both in small and medium enterprises as well as in large companies. Consequently, small and medium enterprises are exposed to almost the same level of application of creative accounting techniques – but without the same level of assurance system in place (as their internal controls and auditing requirements are rarely as effective and independent as for other businesses). In order to cut down these risks, all three factors contributing to the application of creative accounting techniques should be reduced to the lowest possible level by decreasing the incentives, reducing the judgment in selection of accounting policies and imposing harsh sanctions for any noncompliance. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Albrecht, W.S. et al (2006), Fraud Examination, Thomson London, 2nd Edition.
  2. Foster, G. (1979), Briloff and the capital market, ,,Journal of Accounting Research" Volume 17 (Spring).
  3. Handbook of International Auditing, Assurance and Ethics Pronouncements. 2007 Edition (2007), New York, IF AC.
  4. http://www.gao.gov/new.items/d03138.pdf
  5. http://www.gao.gov/new.items/d06678.pdf
  6. http://www.gao.gov/special.pubs/gao-06-1079sp/toc.html
  7. http://www.usdoj.gov/opa/pr/2003/July/03 j:rm_401 .htm
  8. IASB: International Financial Reporting Standards 2008 (2008), London: IASCF, London.
  9. Jameson, M. (1988), A Practical Guide to Creative Accounting, Kogan, London.
  10. Levitt, A. (1998), The Numbers Game, URL=http://ww.sec.gov/news/speech/speecharchive/1998/spch220.txt
  11. Mulford, CH.W., Comiskey, E.E. (2005), Creative Cash Flow Reporting. Uncovering Sustainable Financial Performance, Wiley, Hoboken, New Jersey.
  12. Mulford, CH.W., Comiskey, E.E. (2002), The Financial Numbers Game. Detecting Creative Accounting Practice, Wiley, Hoboken, New Jersey.
  13. Mulford, CH.W., Comiskey, E.E. (1996), Financial Warnings. Detecting Earning Surprises, Avoiding Business Troubles, Implementing Corrective Strategies, Wiley, New York.
  14. Shah Atul, K. (1996), Creative Compliance in Financial Reporting, ,,Accounting, Organizations and Society", Vol. 21, Issue 1.
  15. Smith, T. (1992), Accounting for Growth. Stripping the Camouflage from Company Accounts, Random House, New York.
  16. Tumpach, M. (2008,), Kreativne uctovnictvo ariziko jeho zneuzitia vhospo-ddrskej praxi, Ekonom, Bratislav.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-4381
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu