BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Drelich-Skulska Bogusława
Tytuł
Powiązania sieciowe przedsiębiorstw w regionie Azji i Pacyfiku
Business Networks in Asia and Pacific Region
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr 13, s. 182-194, bibliogr. 13 poz.
Tytuł własny numeru
Procesy integracyjne w regionie Azji i Pacyfiku
Słowa kluczowe
Przedsiębiorstwo rodzinne, Korporacje, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Organizacje sieciowe
Family-owned business, Corporation, Enterprise management, Network organisations
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie specyficznych cech i kierunków rozwoju azjatyckich systemów biznesowych tworzonych zarówno przez ogromne konglomeraty, jak to ma miejsce w Japonii i Korei Południowej, jak i przez chińskie przedsiębiorstwa rodzinne. (fragment artykułu)

In the face of world economy globalization and prevalent liberalization of production factor mobility, companies operating in international markets are forced not only to reduce their costs and improve the quality of products offered in local markets, but also develop the skill of creating and operating within varied business models. Such models offer cost reduction through selection of most suitable base of operation as well as improvement of individual company functions through proper division of added-value chains. Asian companies, despite their diversity, are characterized by respect for familiar and national obligations as well as strong attachment to Asian cultural values. This approach, while valid in the context of inefficient legal system and market dispersion typical of the early industrialization phase, may prove questionable in the face of market economy. Will the relation-based business network systems evolve towards contractual, more transparent agreements? The most evident change observed in the economic environment of Asia-Pacific region is the growing pro-market orientation. Asian governments explore the productivity boost potential offered by foreign technologies and seek ways to improve efficiency of local companies through competition with foreign producers. This aim is pursued by deregulation and privatization of local economies, intended to open local markets for global companies and international capital. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Corporate Governance and Finance East Asia, A study of Indonesia, Republic of Korea, Philippines, and Thailand, red. Zhuang J., Edwards D., Ma. Capulong V.A., vol. ü, Asian Development Bank, Manila 2001.
  2. Dobson W., Business networks in East Asia: diversity and evolution, [w:] Business, Markets and Government in the Asia Pacific, red. Rong-I Wu i Yun-Peng Chu, Routledge, London-New York 1998.
  3. Drelich-Skulska B., Ewolucja zagranicznej polityki ekonomicznej Japonii u progu XXI wieku, Wyd. AE, Wrocław 2002.
  4. Economic structure, „The Economist", 10 kwietnia 2003.
  5. Grabowiecki J., Grupy kapitałowo-przemysłowe keiretsu w nowych uwarunkowaniach rozwojowych gospodarki Japonii. Przyczyny regresu, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.
  6. Hamilton G.G., The organization of capitalism in South Korea and Taiwan, [w:] East Asian Capitalism: Diversity and Dynamizm, red. A.E. Safarian, E. Dobson, University of Toronto Press, Toronto 1996.
  7. Hanwha Annual Report 2006, www.hanwha.co.kr.
  8. Lee J.W., Is the Fair Trade PolicyFair?, Korea Economic Research Institute, Seoul 1997.
  9. Liker J.K., Choi T.Y., Keiretsu - prawdziwe partnerstwo z dostawcami, „Harvard Business Review Polska", styczeń 2006.
  10. Ming-Jer Chen, Inside Chinese Business. A Guide for Managers Worldwide, Harvard Business School Press, Harvard 2001, www.quickmba.com/mgmt/intl/china.
  11. Nieważne, co wiesz ..., „ĆMO - Magazyn Dyrektorów Marketingu" 2006 nr 3, cmo.cxo.pl/artykuly/52179html.
  12. White Paper on Small and Medium Enterprises in Japan, 2005, JSBRI, Tokyo 2005, www.meti.go.jp
  13. Witkowski J., Logistyka firm japońskich, Wyd. AE, Wrocław 1998.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu