BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Balcerak Alicja
Tytuł
Symulacja interaktywna we wspomaganiu uczenia się organizacyjnego
Interactive Simulation in Supporting Organizational Learning
Źródło
Studia i Prace Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2008, nr 1, t. 1, s. 45-52, bibliogr. 27 poz.
Słowa kluczowe
Organizacje uczące się, Zmiany organizacyjne, System symulacyjny
Learning organisations, Organisational change, Simulation system
Uwagi
summ.
Abstrakt
Wyjaśniono pojęcie "symulacji" oraz "organizacyjnego uczenia się". Następnie przedstawiono możliwości i przykłady wykorzystania metod symulacyjnych jako instrumentu tworzenia polityki i strategii oraz inicjowania i przeprowadzania zmian organizacyjcych.

This article describes simulation as a powerful method supporting organizational learning. Interactive simulation techniques (computerized and non-computerized tailor-made simulation management games and management flight simulators) are core elements of methods that provide effective learning environments. These methods are based on learning through conceptualization, experimentation and reflection in a safe environment where participants can reveal, share and change their mental models as well as develop and explore new strategies. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Abt C.C. [1971], Serious Games, Viking, New York.
  2. Argyris C, Schon D.A. [1978], Organizational Learning: A Theory of Action Perspective, Addison-Wesley, Reading.
  3. Bakken B., Gould J., Kim, D. [2000], Experimentation in Learning Organization: A Management Flight Simulator Approach [w:] Modeling for Learning Organizations, red. J.D.W. Morecroft, J.D. Sterman, Productivity Press, Portland.
  4. Bolman L. [1976], Organizational Learning [w:] Increasing Leadership Effectiveness, red. C. Argyris, Wiley, New York.
  5. Cangelosi V.E., Dill W.R. [1965], Organizational Learning: Observations Toward a Theory, Administrative Science Quarterly", vol. 10(2).
  6. Cook S.D.N., Yanow D. [1995], Culture and Organizational Learning |w:| Organizational Learning, red. M.D. Cohen, L. Sproull, Sage, Newbury Park.
  7. Dentico J.P. [ 1999|, Games Leaders Play: Using Process Simulations to Develop Collaborative Leadership Practices for a Knowledge-based Society, "Career Development International", vol. 4/3.
  8. Elkjaer B. [2004], Organizational Learning. The Third Way, "Management Learning", vol. 35(4).
  9. Graham A.K., Morecroft J.D.W., Senge P.M., Sterman J.D. |2000|, Model-supported Case Studies for Management Education |w:| Modeling for Learning Organizations, red. J.D.W. Morecroft, J.D. Sterman, Productivity Press, Portland.
  10. Haho P. [2004], Paths to Deutero-learning through Successive Process Simulations: A Case Study, "Knovvledge and Process Management", vol. 11/4.
  11. Haho P., Smeds R. [1997], The Softmatch Method: Enterprise Transformation through Simulation Games [vv:| The Simulation and Gaming Yearbook: Games and Simulations for Business, vol. 5.
  12. Klabbers J.H.G. |2000], Learning as Acquisition and Learning as Interaction, "Simulation and Gaming", vol. 31(3).
  13. Levinthal D., March J.G. 119811, A Model of Adaptive Organizational Search, "Journal of Economic Behaviorand Organization", vol. 2.
  14. Limone A., Bastías L.E. (20061, Autopoiesis and Knowledge in the Organization: Conceptual Foundation for Authentic Knowledge Management, "Systems Research and Behavioral Science", vol. 23.
  15. Lomi A., Larsen E.R., Ginsberg A. [ 1997], Adaptive Learning in Organizations: A System Dynamics-based Exploration, "Journal of Management", vol. 23/4.
  16. Lounaama RH., March J.G. [ 1987], Adaptive Coordination of a Learning Team, "Management Science", vol. 33.
  17. March J., Simón H.A. [1958], Organizations, Wiley, New York.
  18. Mezirow J. |1991|, Transformative Dimensions of Adult Learning, Jossey-Bass, San Francisco.
  19. Miner A.S., Mezias S.J. 11996], Ugly Ducklings no More: Pasts and Futures of Organizational Learning Research, "Organization Science", vol. 7.
  20. Piispanen E" Pankakoski M., Ruohomaki V.,Teikari V. [1998], The Work Flow Game for Knowledge Work, Hakapaino, Helsinki.
  21. Romme G., Dillen R. [ 1997], Mapping the Landscape of Organizational Learning, "European Management Journal", vol. 15/1.
  22. Ruohomaki V. [2003], Simulation Gaming for Organizational Development, "Simulation and Gaming", vol. 34/4.
  23. Scherpereel CM. [2005], Changing Mental Models: Business Simulation Exercises, "Simulation and Gaming", vol. 36/5.
  24. Senge P. [1998], Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  25. Smeds R., Haho P., Alvesalo J. [2003], Bottom-up or Topdown? Evolutionary Change Management in NPD Processes, "International Journal of Technology Management", vol. 26(8).
  26. Snabe B., Größler A. [2006], System Dynamics Modelling for Strategy Implementation - Case Study and Issues, "Systems Research and Behavioral Science", vol. 23.
  27. Świtalski W. [2001], Ogólne problemy symulacji (pierwsze przybliżenie) [w:] Symulacja systemów gospodarczych - Antałówka'2001, WSPiZ, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-6205
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu