BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pastusiak Radosław
Tytuł
Rola innowacyjności w budowaniu pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Źródło
Przegląd Organizacji, 2009, nr 5, s. 17-18
Słowa kluczowe
Innowacyjność przedsiębiorstw, Przewaga konkurencyjna, Polityka gospodarcza
Enterprise innovation, Competitive advantage, Economic policy
Uwagi
summ.
Abstrakt
Jednym z filarów budowania wzrostu gospodarczego w Polsce są nowe inwestycje. Aby skutecznie przyciągnąć nowych inwestorów do Polski, należy dysponować innowacyjną gospodarką. W krajach Unii Europejskiej to właśnie innowacyjność oraz polityka wsparcia ze strony rządów jest motorem działań dla przedsiębiorstw. Innowacyjność stanowi szansę na rozwój dla przedsiębiorstw nowej gospodarki, ale także dla firm z tradycyjnych sektorów, często uznanych za schyłkowe. Konsekwencją udanej polityki w tym zakresie jest budowa gospodarki odpornej na zagraniczną konkurencję, a będącej fundamentem wzrostu gospodarczego w kraju. Nowoczesna gospodarka w XXI wieku powinna koncentrować się na wykorzystaniu wiedzy i informacji. Konsekwencją rozwoju technologicznego – w sposób bezpośredni –jest innowacyjność, która decyduje o konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku. Przedsiębiorstwa, które chcą przetrwać na rynku i rozwijać się, winny skoncentrować się na poszukiwaniu nowych, bardziej zaawansowanych i efektywnych rozwiązań. Osiąganie przewagi konkurencyjnej uwarunkowane jest bowiem umiejętnością dostosowania się przedsiębiorstwa do zmian zachodzących w jego wnętrzu oraz otoczeniu. Można zatem stwierdzić, że działania innowacyjne oraz ciągłe doskonalenie przedsiębiorstwa są kluczem do pokonania konkurencji. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. J.D. BERNAL, The Social Function of Science, Routledge, London 1946.
  2. PH. KOTLER, Kotler o marketingu. Jak kreować i opanować rynki, Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków 1999, s. 18.
  3. K. MOSZKOWICZ, Polityka innowacyjna w krajach wysoko rozwiniętych, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1995, s. 27.
  4. A. POMYKALSKI, Innowacje, Wydawnictwo PŁ, Łódź 1997, s. 23.
  5. E. STAWASZ, Charakterystyka i potrzeby firm wysoko innowacyjnych z sektora MSP w regionie łódzkim, w: L. Lewandowska (red.), Konkurencyjność firm regionu łódzkiego na rynkach międzynarodowych, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Oddział w Łodzi, Łódź 2006, s. 43.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-7221
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu