BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Strzyżewska Marianna
Tytuł
Współpraca konkurentów w grupie polskich małych i średnich przedsiębiorstw
Cooperation between competitors in the group of Polish SMEs
Źródło
Problemy Zarządzania, 2008, vol. 6, nr 2 (20), s. 71-87, bibliogr. 16 poz.
Tytuł własny numeru
Przedsiębiorczość
Słowa kluczowe
Kapitalizm aliansowy, Przedsiębiorczość, Współpraca przedsiębiorstw, Rozwój przedsiębiorczości, Małe i średnie przedsiębiorstwa
Alliance capitalism, Entrepreneurship, Enterprises cooperation, Entrepreneurship development, Small business
Abstrakt
Ostatnie dwie dekady charakteryzuje rozwój kooperacji pomiędzy konkurentami. Współpraca często okazuje się być lepszym mechanizmem rozwoju przedsiębiorstw na rynku globalnym niż konkurencja. Procesy te mogą być uznane za symptom przejścia gospodarki rynkowej do nowej fazy, tzw. kapitalizmu aliansowego. W tym kontekście pojawia się pytanie, czy trend ten dotyczy też polskich przedsiębiorstw i czy korzystają one z nowych możliwości. Zaprezentowana literatura i badania empiryczne wskazują na niewielką współpracę i niską skłonność do współpracy polskich konkurentów, głównie z grupy MSP. W artykule dokonano analizy złożonych przyczyn tego zjawiska i wskazano, że rola poszczególnych czynników jest odmienna w każdej firmie i w każdym czasie. Przyczyny te występują w różnych funkcjach jako stymulatory i hamulce oraz filtry decyzji o współpracy. (abstrakt oryginalny)

The last two decades have been characterized by the development of cooperation between competitors. It is very often the case that such cooperation occurs to be a better mechanism of enterprise development in the global market than competition. The theory of alliance capitalism considers these processes as a symptom of transition of market economy to a new phase called 'alliance capitalism'. A question arises on this basis as to whether Polish enterprises are included in this new trend and take advantage of the opportunities it provides. The presented literature and empirical research show low levels of cooperation and propensity to cooperation between Polish competitors, which mostly belong to the SME group. The paper analyzes the reasons behind such low levels, which are very complex, while the role of individual factors is different in different enterprises and at different times. Moreover, I point out that they have different functions as stimulators, restraints or filters of decisions concerning beginning such cooperation. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Brandenburger, A.M. i B.J. Nalebuff. 1997. Co-opetition: a revolutionary mindset that combines competition and cooperation: the game theory strategy that's changing the game of business, London: Harper Collins Business.
  2. Chien, T. i T. Peng. 2005. Competition and cooperation intensity in a Network - a case study in Taiwan simulator industry. Journal of American Academy of Business, vol. 7, nr 2.
  3. Dunning, J.H. 1995. Reappraising of the Eclectic Paradigm in the Age of Alliance Capitalism. Journal of International Business Studies, vol. 26, nr 3.
  4. Dunning, J.H. 1999. Governments and the Macro-organization of Economic Activity: A Historical and Spatial Perspective. w: Dunning J. H. (red.) Governments, Globalization and International Business. Oxford: Oxford University Press.
  5. Janiuk, I. 2004. Strategiczne dostosowanie polskich małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej, Warszawa: Diffin.
  6. Koźmiński, A.K. 2004. Czy polscy menedżerowie są przygotowani do konkurencji na rynkach Unii Europejskiej. Master of Business Administration, nr 1.
  7. Mazur, J., Rószkiewicz, M. i M. Strzyżewska. 2008. Wpływ orientacji przedsiębiorstw na wiedzę na ich wyniki ekonomiczne, Warszawa: SGH.
  8. Micklethwait, J. i A. Wooldridge. 2000. Szamani zarządzania, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ska.
  9. Obłój, K. 2003. Strategia i dominująca logika firmy, w: Obłój K. (red.) Dominująca logika firmy. Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ.
  10. Perechuda, K. i A. Stosik. 2003. Zarządzanie w małej firmie, w: Nycz M. i M.L. Owoc (red.) Pozyskiwanie wiedzy i zarządzanie wiedzą. Wrocław: Wydawnictwo AE.
  11. Rychard, A. 2007. Nie musimy gonić Szwecji. Dziennik, 10.05.2007, www.dziennik.pl.
  12. Strzyżewska, M. 2006. The influence of the competitive environment on the situation of Polish enterprises. w: Klecha K. i T. Michałowski (red.) The Influence of the Globalization Processes on Central and Eastern European Region. Sopot: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
  13. Sulejewicz, A. 1997. Partnerstwo strategiczne: modelowanie współpracy przedsiębiorstw, Warszawa: Wydawnictwo SGH.
  14. Szultka, S. 2004. Wnioski i rekomendacje, w: Szultka S. (red.) Klastry - innowacyjne wyzwanie dla Polski. Gdańsk: IbnGR.
  15. Szymański, W. 2002. Wyznaczniki przygotowania polskich przedsiębiorstw do wyzwań konkurencyjnych, w: Szymański W. (red.) Przedsiębiorstwo wobec globalizacji i integracji. Warszawa: Wydawnictwo SGH.
  16. Zimniewicz, K. 2002. Mit uniwersalnej recepty na zarządzanie. Współczesne Zarządzanie, nr 1.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1644-9584
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu