BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Morawczyński Rafał (Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa)
Tytuł
Motywy eksportu polskich małych i średnich przedsiębiorstw
Export Motives of Small and Medium-Sized Polish Enterprises
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2008, nr 769, s. 111-132, bibliogr. 20 poz.
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Eksport, Badanie zjawisk ekonomicznych
Small business, Export, Economic phenomenon research
Uwagi
summ.
Abstrakt
Zbadano czynniki wpływające na podejmowanie i utrzymywanie eksportu przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Zaprezentowano wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych w niedługim czasie po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej.

The author presents the results of an empirical analysis of the reasons why small and medium-sized Polish enterprises undertake and maintain exports. The article begins with a presentation of the results of studies carried out on this subject around the world. The author classifies the motives for exporting into internal and external and proactive and reactive motives. He discusses sixteen reasons for which export is carried out together with a preliminary analysis of those reasons in relation to Poland. The theoretical part finishes with a discussion of the significance of reasons for internationalisation in studies carried out around the world. In the empirical part, the author presents the results of studies carried out in small and medium-sized enterprises in the Małopolskie region. The research had a quantitative character and involved a postal questionnaire sent to over 100 enterprises. Factor analysis was carried out, as a result of which three types of motives for internationalisation were identified: “challenge” - which is of an internal proactive character; and two motives of a reactive character: “potential” (unused production potential due to the limitations of the domestic market) and “signals” (making use of signals about the possibility of entry into foreign markets). The author indicates the features of an enterprise that impact on the intensity of each of the three production potential due to the limitations of the domestic market) and “signals” (making use of signals about the possibility of entry into foreign markets). The author indicates the features of an enterprise that impact on the intensity of each of the three motives. These features include: the level of internationalisation of the enterprise, the nature of the business conducted by the enterprise, and enterprise’s structural adjustment to the requirements of foreign markets.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
dostęp tylko z terenu Kampusu UEK
Bibliografia
Pokaż
  1. Aczel A., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  2. Bilkey W. J., Tesar G., The Export Behavior of Smaller Wisconsin Manufacturing Firms, „Journal of International Business Studies” 1977, vol. 8.
  3. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  4. Daszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Scientific Publishing Group, Gdańsk 2004.
  5. Globalisation and Small and Medium Enterprises, OECD, Paris 1997.
  6. Holzmuller H., Kasper H., On a Theory of Export Performance: Personal and Organizational Determinants of Export Trade Activities Observed in Small and Medium-Sized Firms, „Management International Review” 1991, Special Issue, vol. 31.
  7. International Marketing and Export Management, G. Albaum, J. Strandskov, E. Duerr, L. Dowd, Addison-Wesley, Reading 1994.
  8. Internationalization of Small Firms: Personal Factors Revisited, T.S. Manolova, C.G. Brush, L.F. Edelman, P.G. Greene, „International Small Business Journal” 2002, vol.20,nr 1.
  9. Iwańczyk R., Morawczyński R., Z garażu na Parkiet. Analiza przypadku ZPUE SA [w:] Zbiór analiz przypadków, red. J. Targalski, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2003.
  10. Johanson J., Vahlne J.E., The Internationalization Process of the Firm: A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitment, „Journal of International Business Studies” 1977, nr 8.
  11. Johanson J., Wiedersheim-Paul P.F., The Internationalization of the Firm: Four Swedish Cases, „Journal of Management Studies” 1975, nr 12.
  12. Leonidou L.C., Factors Stimulating Export Business: An Empirical Investigation, „Journal of Applied Business Research” 1998, vol. 14, nr 2.
  13. Moen O., The Born Globals - A New Generation of Small European Exporters, „International Marketing Review” 2001, vol. 19(2).
  14. Oviatt В., McDougall P., Global Start-ups: Entrepreneurs on a Worldwide Stage, „The Academy of Management Executive” 1995, vol. 9(2).
  15. Plawgo B., Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji, Wydawnictwo Orgmasz, Warszawa 2004.
  16. Reid S.D., The Decision-Maker and Export Entry and Expansion, „Journal of International Business Studies” 1981, vol. 12, nr 1.
  17. Simpson C.L. Jr, Kujawa D., The Export Decision Process: An Empirical Inquiry, „Journal of International Business Studies” 1974, vol. 5.
  18. Statistica PL dla Windows, t. 3: Statystyki II, Statsoft, Kraków 1997.
  19. Steczkowski J., Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1995.
  20. Stottinger B., Schlegelmilch В., Explaining Export Development Through Psychic Distance: Enlightening or Elusive?, „International Marketing Review” 1998, vol. 15, nr 5.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-6447
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu