BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Banaszak Ilona
Tytuł
Determinanty sukcesu współpracy na rynkach rolniczych na przykładzie grup producentów w Polsce
Determinants of Successful Co-operation on Agricultural Markets Presented on the Example of Agricultural Producer Groups in Poland
Źródło
Wieś i Rolnictwo, 2009, nr 1, s. 100-121, bibliogr. 40 poz.
Słowa kluczowe
Analiza regresji, Produkcja rolna, Rynek rolny, Współpraca przedsiębiorstw
Regression analysis, Agricultural production, Agricultural markets, Enterprises cooperation
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Główne pytanie badawcze w artykule dotyczy kwestii, dlaczego niektóre organizacje nastawione na współpracę na rynkach rolnych odnoszą sukces, a inne z kolei zaprzestają działalności. Analiza empiryczna opiera się na danych pochodzących z 62 grup producentów rolnych z Wielkopolski. Głównym zadaniem grup producentów jest wspólna organizacja sprzedaży dóbr produkowanych indywidualnie przez ich członków. Niektóre z tych organizacji funkcjonowały bardzo efektywnie, podczas gdy inne zostały rozwiązane lub zaprzestały wykonywania podstawowych funkcji. Zmienne, takie jak: siła przywództwa, wcześniejsze kontakty biznesowe, początkowa selekcja członków, jak również liczba członków okazały się mieć pozytywny i ważny statystycznie wpływ na prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu przez badane organizacje.(abstrakt oryginalny)

The main aim of the article is to find an answer to the question why some organisations formed with the purpose of co-operation on agricultural markets achieve successes while other organisations discontinue their activity. The author conducts empirical analysis basing on the data which cover 62 groups of agricultural producers active in the region of Wielkopolska. The main task of producer groups is joint organisation of the sale of goods produced by the groups' individual members. Some of these organisations have been functioning very efficiently while others have been dissolved or have stopped fulfilling their principal functions. Variables such as strong leadership, earlier established business contacts, initial selection of members as well as the number of members have proved to have a positive and statistically significant influence on the probable success of the examined organisations. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ahn T.K., Ostrom E., Schmidt D., Shupp R., Walker J., 2001: Cooperation in PD Games: Fear, Greed, and History of Play. "Public Choice" 106(1-2): 137-155.
  2. Axelrod R., 1984: The Evolution of Cooperation. Basic Books, New York.
  3. Banaszak I., 2006: Producer Groups in Poland. Empirical Survey Results. "Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists" 7(6): 5-10.
  4. Banaszak I., 2008: Agricultural Producer Groups in Poland. Empirical Survey Results. "Journal of Rural Cooperation" 36 (1).
  5. Banaszak I., Beckmann V., 2006: Compliance with Rules and Sanctioning in Producer Groups in Poland. IDARI Working Paper, Humboldt University, Berlin.
  6. Banaszak I., Beckmann V., 2007: The Role of Leadership m Establishing and Sustaining Cooperation. Evidence from Producer Groups in Poland. In: Managing Economic, Social and Biological Transformations. Eds. A. Knierim, U.J. Nagel, C. Schafer. Proceedings of the First Green Week Scientific Conference, Margraf Publishers, Weikersheim.
  7. Bianco W.T., Bates R.H., 1990: Cooperation by Design: Leadership, Structure, and Collective Dilemmas. "The American Political Science Review" 84(1): 133-147.
  8. Bioger B.R., Hoffman E., 1989: Institutional Persistence and Change: The Question of Efficiency. "Journal of Institutional and Theoretical Economics" 145: 67.
  9. Bonus H., 1986: The Cooperative Association as a Business Enterprise: A Study in the Economics of Transactions. "Journal of Institutional and Theoretical Economics" 142: 310.
  10. Borgen S.E., 2004: Rethinking Incentive Problems in Cooperative Organizations. "Journal of Socio-Economics" 33: 383-393.
  11. Bowersox D.J., Closs D.J., Stank T.P., 1999: 21st Century Logistics: Making Supply Chain Integration a Reality. Council of Logistics Management, Oak Brook.
  12. Brosig J., Weimann J., 2003: The Effect of Communication Media on Cooperation. "German Economic Review> 4(2): 217-241.
  13. Bruynis C., Hahn D.E., Taylor W.J., 1997: Critical Success Factors for Emerging Agricultural Marketing Cooperatives. An annual publication of the National Council of Farmer Cooperatives. American Cooperation, Washington, DC.
  14. Caputo M., Mininno V., 1996: Internal, vertical and horizontal logistics integration in Italian grocery distribution. "International Journal of Physical Distribution & Logistics Management" 26(9): 64-90.
  15. Ejsmont J., Milewski R., 2005: Podstawy prawne tworzenia i działalności grup producentów. Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa. (www.witrynawiejska.org.pl/images/15208_grprod.pdf).
  16. Foss N.J., 1999: Understanding Leadership: A Coordination Theory. DRUID Working Paper 99-3.
  17. Haag M., Lagunoff R., 2003: On the Size and Structure of Group Cooperation. Fondazione Eni Enrico Mattei Working Paper 54.2003, Georgetown University Working Paper 03-02.
  18. Hansmann H,. 1996: The Ownership of the Enterprise. The Belknap Press of Harvard University j Press, Cambridge, London.
  19. Hendrikse G.W.J., 2007: Two Vignettes regarding Boards in Cooperatives versus Corporations: Irrelevance and Incentives. In: Vertical Markets and Cooperative Hierarchies. Eds. K. Karan- tininis, J. Nilsson. Springer, Dordrecht.
  20. Kleindorfer P.R., Kunreuther H.C., Schoemaker P.J.H., 1993: Decision Sciences. An Integrative Perspective. Cambridge University Press. Cambridge.
  21. Kollock P., 1998: Soda! Dilemmas: The Anatomy of Cooperation. "Annual Review of Sociology" 24: 183-214.
  22. Krakel M., 2006: On the "Adverse Selection" of Organizations. IZA Discussion Paper, University of Bonn.
  23. Kreps D.M., 1996: Markets and Hierarchies and (Mathematical) Economic Theory. "Industrial and Corporate Change" 5(2): 561-595.
  24. Lemanowicz M., 2005: Organizacje i grupy producentów szansą na poprawą konkurencyjności polskiego rolnictwa. Wydawnictwo SGGW. Warszawa.
  25. Long J.S., Freese J., 2001: Regression Models for Categorical Dependent Variables Using Stata. Stata Press, College Station.
  26. Menard C., 2004: The Economics of Hybrid Organizations. "Journal of Institutional and Theoretical Economics" 160: 345-376.
  27. Menard C., 2005: A New Institutional Approach to Organization. In: Handbook of New Institutional Economics. Eds. C. Menard, M. Shirley. Springer: 281-318.
  28. Menard C., 2006: Hybrid Organization of Production and Distribution. "Revista de Analisis Económico" 21(2): 25.
  29. Milgrom P.R., 1988: Employment Contracts. Influence Activities, and Efficient Organization Design. "The Journal of Political Economy" 96(1): 42-60.
  30. Miller G. J., 1992: Managerial Dilemmas. The Political Economy of Hierarchy. Cambridge University Press, New York.
  31. Olson M., 1965: The Logic of Collective Action. Public Goods and the Theory of Groups. Harvard University Press, Cambridge, London.
  32. Pallant J., 2001: SPSS Survival Manual. A Step by Step guide to Data Analysis using SPSS for Windows (Yersion 10). Open University Press, Buckingham.
  33. Schaefer S., 1998: Influence Costs. Structural Inertia, and Organizational Change. "Journaf of Economics & Management Strategy" 7(2): 237-263.
  34. Sexton R.J., Iskow J., 1988: Factors Critical to the Success or Failure of Emerging Agricultural Cooperatives. Giannini Foundation Information Series, 88(3).
  35. Shamir B., House R., Arthur M.B., 1993: The Motivational Effects of Charismatic Leadership: A Self-Concept Based Theory. "Organisational Science" 4(4): 577-594.
  36. Spulber D.F., 1999: Market Microstructure: Intermediaries and the Theory of the Firm. Cambridge University Press, Cambridge.
  37. Whipple J.M., Frankel R., 2000: Strategic Alliance Success Factors. "The Journal of Supply Chain Management: A Global Review of Purchasing and Supply", August: 21-28.
  38. Williamson O.E., 1983: Peer Groups and Simple Hierarchies. In: O.E. Williamson: Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust Implications. The Free Press, New York.
  39. Ziegenhorn R., 1999: Networking the Farm. The Social Structure of Cooperation and Competition in Iowa Agriculture. Aldershot, Asgate, Vermont.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-1673
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu