BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Strawiński Paweł
Tytuł
Efekt zewnętrzny wykształcenia
The external effect of education
Źródło
Gospodarka Narodowa, 2009, nr 5-6, s. 39-60, bibliogr. 32 poz.
Słowa kluczowe
Wykształcenie, Edukacja, Inwestowanie w kapitał ludzki, Kalkulacja stopy zwrotu
People's education, Education, Investments in human capital, Rate of return calculation
Uwagi
Zawiera tabele: [1] Charakterystyki próby, [2] Struktura wykształcenia, [3] Oszacowania stopy zwrotu z wykształcenia średniego, [4] Oszacowania stopy zwrotu z wykształcenia wyższego.
Abstrakt
W artykule autor analizuje ewolucję społecznej stopy zwrotu z edukacji na poziomie wyższym z uwzględnieniem podziału na prywatną i zewnętrzną stopę zwrotu w Polsce w latach 1998-2005. Porównane zostały ekonomiczne koszty i korzyści wynikające z uzyskania wyższego wykształcenia. W rezultacie oszacowano wielkość wewnętrznej stopy zwrotu z edukacji. Celem pracy jest wykazanie istnienia pozytywnych efektów zewnętrznych związanych ze wzrostem poziomu wykształcenia. Autor podzielił artykuł na cztery części. W pierwszej, zaprezentowano metodę oraz wyniki badań stopy zwrotu z edukacji w różnych krajach europejskich. W drugiej analizowane są problemy o charakterze metodologicznym, oraz przedstawiony jest model teoretyczny wybory poziomu wykształcenia wraz z implikacjami dla formy analitycznej. W trzeciej części zaprezentowany jest zbiór danych empirycznych oraz wyniki przeprowadzonej analizy. Artykuł kończy się podsumowaniem i dyskusją uzyskanych wyników.

The author sets out to measure the external rate of return on secondary and university-level education in Poland. The rate is defined as the excess rate of return for human capital. However, the author says it is difficult to precisely quantify the rate due to methodological problems and the unavailability of data. The economic model used in the article is based on the comparative advantage theory. The econometric model identifies the external rate of return on education thanks to the use of instrumental variables. The analysis confirms that there was a shift in the structure of demand for higher education in Poland in 1998-2005. The author uses empirical data to show the positive external effect linked with education. The private annual rate of return on education in Poland exceeded 7 percent in 1998-2005 and was among the highest in Europe. Additionally, the author shows that there is an external effect linked with education. It stands at l%-5% annually, Strawiński says. The results obtained in the analysis were confirmed using various model options and estimation methods. Moreover, Strawiński showed that as the proportion of the population with a secondary education increased, people began to earn higher paychecks. This means that secondary education generates a spillover effect, Strawiński concludes. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Acemoglu D., Angrist J., [1999], How large are the social returns to education? Evidence from compulsory schooling laws, NBER Working Paper Nr 7444.
  2. Acemoglu D., Angrist J., [2000], How large are human capital externalities? Evidence from compulsory schooling laws, MIT (mimeo).
  3. Bar-Or Y, Burbidge J., Magee L., Robb A., [1995], The Wage Premium to a University Education in Canada 1971-1991, "Journal of Labour Economics", Vol. 13, nr 4.
  4. Baum K., Schaffer M., Stillman S., [2002], Instrumental variables and GMM: Estimation and testing, Boston College Working Paper, nr 545.
  5. Becker G., [1990], Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa.
  6. Brunello G., Comi S., Lucifora C., [2001], The Returns to Education in Italy: A New Look at the Evidence, IZA Working Paper 2001, nr 130.
  7. Bils M., Klenow EJ., [2000], Does schooling cause growth?, "American Economic Review", Vol. 90/5, s. 1160-1183.
  8. Blundell R., Dearden L., Sianesi B., [2005], Evaluating the impact of education on earnings in the UK: Models, methods and results from the NCDS, "Journal of the Royal Statistical Society", Series A, Vol. 168, nr 3.
  9. Caponi V, Plesca M., [2007], Post-Secondary Education in Canada: Can Ability Bias Explain the Earnings Gap Between College and University Graduates?, IZA Discussion Paper nr 2784, oczekuje na publikację w Canadian Journal of Economics.
  10. Card D., [1999], The Casual Effect of Education on Earnings, [in:] O. Ashenfelter, D. Card, Handbook of Labour Economics, North Holland, Amsterdam.
  11. Coleman J.S., [1988], Social capital in the creation of human capital, "American Journal of Sociology", Vol. 94, s. S94-S120.
  12. De la Fuente A., [2003], Human Capital in a Global and Knowledge-based Economy. Part 2: Assesment at the EU Country Level, Raport Komisji Europejskiej.
  13. GUS, [2005], Ścieżki edukacyjne Polaków.
  14. GUS, Szkoly wyższe i ich finanse, Various issues from 1998-2005.
  15. Harmon C., Oosterbeek H., Walter L, [2002], The returns to education: A review of evidence, Center for Economics of Education, Working Paper.
  16. Heckman J.J., [1979], Sample Selection Bias as a Specification Error, "Econometrica", Vol. 47/1.
  17. Heckman J.J., Klenow P, [1997], Human Capital Policy, University of Chicago, mimeo.
  18. Kreuger A., Lindahl M., [2001], Education for growth: Why and for whom?, "Journal of Economic Literature", Vol. 39, s.l 101-1136.
  19. Mendolicchio C., [2005], Gender and Private Return to Education: a Cross-European Analysis, UCL discussion paper 56/2005.
  20. Mincer J., [1974], Schooling. Experience and Earnings, Columbia University Press, New York.
  21. Moretti E., [2004], Estimating the social return to higher education: evidence from longitudinal and repeated cross-sectional data, "Journal of Econometrics", Vol. 121, s. 175-212.
  22. Newell A., Reilly B., [1999], Rates of return to educational qualifications in the transitional economies, "Education Economics", Vol. 7.
  23. Newell A., Socha M., [2007], The Polish Wage Inequality Explosion, "Economics of Transition", Vol. 15/4.
  24. Pastore E, Verashchagina A., [2006], Private Returns to human capital over transition: A case study of Belarus, "Economics of Education Review", Vol. 25.
  25. Pracel T., Dufur M., [2001], Capital at home and at school: Effect on child social adjustment, "Journal of Marriage and Family", Vol. 63/1, s. 32-47.
  26. Psacharopoulos G., [1994], Returns to investment in education: A global update, World Development, Vol. 22, nr 9.
  27. Psacharopoulos G., Patrinos H., [September 2002], Returns to investment in education: A further update, World Bank Policy Research Working Paper 2881.
  28. Rauch J., [1993], Productivity gains from geographic concentration of human capital: evidence from the cities, "Journal of Urban Economics", Vol. 34, s. 380-400.
  29. Strawiński P., [2006], Zwrot z inwestowania w wyższe wykształcenie, "Ekonomista", Vol. 6.
  30. Strawiński P, [2007], Changes in Return to Higher Education, in M. Bevc [red] Funding, Equity and Efficiency of Higher Education, 2007, s. 301-313.
  31. Topel R., [1999], Labor markets and economic growth, [in:] O. Ashenfalter, D. Card, Handbook of Labour Economics, North Holland.
  32. Willis R.J., Rosen S., [1979], Education and Self Selection, "Journal of Political Economy", Vol. 98/5.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-0005
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu