BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Klimek Artur
Tytuł
Handel zagraniczny czy bezpośrednie inwestycje zagraniczne? Przykład krajów Europy Środkowej i Wschodniej
Foreign Trade or Foreign Direct Investments. Evidence from CEE Countries
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonomia i Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze (18), 2008, nr 12, s. 99-108, bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Handel zagraniczny, Inwestycje bezpośrednie, Internacjonalizacja, Inwestycje zagraniczne
Foreign trade, Direct investments, Internationalization, Foreign investment
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Europa Środkowo-Wschodnia
Central and Eastern Europe
Abstrakt
W artykule tym zaprezentowane zostaną dane na temat handlu i zagranicznych inwestycji krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Przedstawione zostaną główne kierunki handlu i inwestycji. (Było niemal niemożliwe znalezienie pracy na temat inwestycji zagranicznych firm z tego regionu. Większość dyskusji brała za przykład działania firm z krajów wysoko rozwiniętych i ich inwestycje w krajach ESW. Artykuł ten będzie jednym z pierwszych w dyskusji na temat pozycji tych krajów i ich firm w środowisku międzynarodowym. Na początku zaprezentuję odniesienie do literatury, a następnie przeprowadzę empiryczne badanie relacji między handlem a bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi (BIZ)). (fragment artykułu)

The main goal of the paper is to examine the effect of FDI on trade of CEE countries. The author investigates if the foreign production and trade are substitutes or complementaries for the selected group of countries. Most previous empirical studies were devoted to highly developed countries and this is one of the first attempts to test this relationship in CEE. The results of the finding will also help answer the question about the changes in internationalization process of the CEE firms and relation between exports and outward FDI as a way of servicing foreign markets.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Agarwal S., Ramaswami S.N., Choice of Foreign Market Entry Mode: Impact of Ownership, Location and Internationalization Factors, „Journal of International Business Studies" 1992, First Quarter.
  2. Anderson E., Coughlan A.T., International Market Entry and Expansion via Independent or Integrated Channels of Distribution, „Journal of Marketing" 1987, vol. 51.
  3. Barrell R., Pain N., Trade Restraints and Japanese Direct Investment Flows, „European Economic Review" 1999, no 43.
  4. Bayoumi T., Lipworth G., Japanese Foreign Direct Investment and Regional Trade, IMF Working Papers 1997, no 103.
  5. Blonigen, B.A., In Search of Substitution Between Foreign Production and Exports, „Journal of International Economics" 2001, no 53.
  6. Brainard L.S., An Empirical Assessment of the Proximity - Concentration Tradeoff Between Multinational Sales and Trade, „American Economic Review" 1997, no 87.
  7. Clausing, K.A., Does Multinational Activity Displace Trade?, „Economic Inquiry" 2000, no 38.
  8. Eaton J., Tamura A., Bilateralism and Regionalism in Japanese and US Trade and Direct Foreign Investment Patterns, „Journal of the Japanese and International Economics" 1994, no 8.
  9. Grubert H., Mutti J., Taxes, Tariffs and Transfer Pricing in Multinational Corporate Decision Making, „Review of Economics and Statistics" 1991, no 73.
  10. Head K., Ries J., Overseas Investment and Firm Exports, „Review of International Economics" 2001, no 9.
  11. Johanson J., Vahlne J., The Internationalization Process of the Firm: A Model of Knowledge Development and Increasing foreign Commitments, „Journal of International Business Studies" 1977, vol. 8.
  12. Johanson J., Vahlne J., The Mechanism of Internationalization, .„International Marketing Review" 1990, vol. 7(4).
  13. Kwon Y.C., Konopa L.J., Impact of Host Country Market Characteristics on the Choice of Foreign Market Entry Mode, „International Marketing Review" 1993, vol. 10.
  14. Lipsey, R.E., Weiss M.Y., Foreign Production and Exports in Manufacturing Industries, „Review of Economics and Statistics" 1981, no 63.
  15. Root F.R., Entry Strategies for International Markets, D.C. Heath, Lexington (MA), 1987.
  16. Svensson R., Effects of Overseas Production on Home Country Exports: Evidence Based on Swedish Multinationals, „Weltwirtschaftliches Archiv" 1996, no 132.
  17. Swenson D., Foreign Direct Investment and the Mediation of Trade Flows, „Review of International Economics" 2004, vol. 12(4).
  18. Zarotiadis G., Mylonidis N., FDI and Trade in the UK: Substitutes or Complements, paper for ETSG Conference, 2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
1427-2229
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu