- Autor
- Mróz Barbara, Hryniewicki Rafał
- Tytuł
- Geneza i rozwój systemu franchisingu w USA (na przykładzie sieci McDonald's) i jego ekspansja w Europie
The Genesis and Evolution of Franchising System in the USA (on the Example of McDonald's net) and the Expansion in Europe - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonomia i Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze (18), 2008, nr 12, s. 158-164, bibliogr. 8 poz.
- Słowa kluczowe
- Franchising, Sieci franczyzowe, Franchising handlowy
Franchising, Franchising networks, Retail franchising - Uwagi
- summ.
- Firma/Organizacja
- McDonald's
- Abstrakt
- Celem tego artykułu jest analiza rozwoju franchisingu. Na początku autorzy przybliżają historię tego pojęcia, jak również historię korporacji McDonald's - firmy, która jest najbardziej charakterystycznym i najstarszym przykładem funkcjonowania systemu franchisingu. Dalsza część opracowania zawiera opis ekspansji systemu franczyzowego na rynkach europejskich. Autorzy stawiają tezę, iż franchising daje możliwość stworzenia rozpoznawalnej marki, a dzięki temu, podbicia międzynarodowych rynków. Praca jest próbą syntezy dotychczasowej wiedzy o franchisingu, w aspekcie historycznym ma również na celu jej usystematyzowanie. (fragment artykułu)
The term "franchising" comes from feudal France. Today it is used to describe a sales system, where a right to use a particular trade mark is given to the sales of goods and supply of services. Franchising gives a chance, to a small and medium sized companies, to achieve a meaningful position at the market. The word "success" describes most of the franchising networks, hence, companies like McDonald's need neither to be introduced, nor advertized. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Abell M., European Franchising. Low and Practice in the European Community,Waterlow Publishers 1991.
- Adams J.N., Prichard Jones K.V., Practice and Precedence in Business Format Franchising, Butterworths London-Dublin-Edinburgh 1990.
- Banachowicz E., Nowak J., Starkowski M.T., Franchising czyli klucz do przyszłości, Businessman Books, Warszawa 1996.
- Franchising in the Economy, US Department of Commerce, International Franchise Association 1991.
- Kolarski G., Franchising, Ministerstwo Przemysłu i Handlu, Departament Promocji Przedsiębiorczości, Warszawa 1992.
- Mendelsohn M., The Guide to Franchising, Cassel Publishers Limited, London 1992.
- Pokorska B., Leksykon franczyzy, Difin, Warszawa 2002.
- www.eff-franchise.com.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
1427-2229 - Język
- pol