BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mróz Barbara, Hryniewicki Rafał
Tytuł
Geneza i rozwój systemu franchisingu w USA (na przykładzie sieci McDonald's) i jego ekspansja w Europie
The Genesis and Evolution of Franchising System in the USA (on the Example of McDonald's net) and the Expansion in Europe
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonomia i Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze (18), 2008, nr 12, s. 158-164, bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Franchising, Sieci franczyzowe, Franchising handlowy
Franchising, Franchising networks, Retail franchising
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
McDonald's
Abstrakt
Celem tego artykułu jest analiza rozwoju franchisingu. Na początku autorzy przybliżają historię tego pojęcia, jak również historię korporacji McDonald's - firmy, która jest najbardziej charakterystycznym i najstarszym przykładem funkcjonowania systemu franchisingu. Dalsza część opracowania zawiera opis ekspansji systemu franczyzowego na rynkach europejskich. Autorzy stawiają tezę, iż franchising daje możliwość stworzenia rozpoznawalnej marki, a dzięki temu, podbicia międzynarodowych rynków. Praca jest próbą syntezy dotychczasowej wiedzy o franchisingu, w aspekcie historycznym ma również na celu jej usystematyzowanie. (fragment artykułu)

The term "franchising" comes from feudal France. Today it is used to describe a sales system, where a right to use a particular trade mark is given to the sales of goods and supply of services. Franchising gives a chance, to a small and medium sized companies, to achieve a meaningful position at the market. The word "success" describes most of the franchising networks, hence, companies like McDonald's need neither to be introduced, nor advertized. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Abell M., European Franchising. Low and Practice in the European Community,Waterlow Publishers 1991.
  2. Adams J.N., Prichard Jones K.V., Practice and Precedence in Business Format Franchising, Butterworths London-Dublin-Edinburgh 1990.
  3. Banachowicz E., Nowak J., Starkowski M.T., Franchising czyli klucz do przyszłości, Businessman Books, Warszawa 1996.
  4. Franchising in the Economy, US Department of Commerce, International Franchise Association 1991.
  5. Kolarski G., Franchising, Ministerstwo Przemysłu i Handlu, Departament Promocji Przedsiębiorczości, Warszawa 1992.
  6. Mendelsohn M., The Guide to Franchising, Cassel Publishers Limited, London 1992.
  7. Pokorska B., Leksykon franczyzy, Difin, Warszawa 2002.
  8. www.eff-franchise.com.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
1427-2229
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu