- Autor
- Angowski Marek (Akademia Rolnicza w Lublinie)
- Tytuł
- Znaczenie środków pomocowych UE w podnoszeniu konurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego w województwie lubelskim
The Importance of EU Supporting Funds in Competitiveness Improvement of Agri-Food Sector's S&M Enterprises in Lublin Region - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr 21, s. 329-337, bibliogr. 6 poz.
- Tytuł własny numeru
- Spójność społeczna, gospodarcza i terytorialna w polityce Unii Europejskiej
- Słowa kluczowe
- Sektor rolno-spożywczy, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Otoczenie przedsiębiorstwa, Finansowanie przedsiębiorstwa, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Przemysł rolno-spożywczy
Agri-food sector, Enterprise competitiveness, Enterprise environment, Financing enterprises, Small business, Agri-food industry - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Prezentowane w opracowaniu wyniki badań wskazują na kilka znaczących problemów w wykorzystaniu środków pomocowych UE skierowanych do małych i średnich przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego. Podstawowym problemem wydaje się brak odpowiedniej wiedzy przedsiębiorców na temat kierunków wsparcia i możliwości ich wykorzystania. W związku z tym nie poszukują oni, a nawet nie oczekują żadnej pomocy. Fundusze unijne kojarzone są przede wszystkim z trudno osiągalną pomocą dla "wybranych". Bardzo często w rozmowach z przedsiębiorcami pojawia się argument, że nie ma sensu starać się o środki, ponieważ, po pierwsze, nie potrafią oni pokonać barier biurokratyczno-administracyjnych, a po drugie, wielkość tych środków jest niewystarczająca, by mogły one znacząco pomóc firmie (kosztem dużego zaangażowania czasowego i organizacyjnego) albo po prostu ich zabraknie. (fragment artykułu)
Economic entity development depends mainly upon outside conditioning tightly bound up with environment which can stimulate or hamper occurring processes. One of the main and most active elements in enterprise environment is competitiveness. Every entity running activity tends to succeed in the market. The main inhibiting factor for S&M enterprises development is the reduction in resources. That is why one of the method for enterprise to improve its competitiveness is benefiting from EU supporting funds. The article points at basic EU policy assumptions towards SME as well as activities and the most important assistance programmes in favor of SME. There are presented expectations, directions and assessment of EU supporting funds usage by SME in Lublin region's agri-food sector. The survey results presented in the article are a part of extensive research regarding the environment of SME in Lublin region emphasizing rural areas. The survey was conducted in early 2007 using standardized interview questionnaire. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego - Bibliografia
- Angowski M., Strategie konkurencyjne małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] Sposoby budowy i oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa, red. D. Niezgoda, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin 2005.
- Janiuk I., Strategiczne dostosowanie polskich małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej, Difin, Warszawa 2004.
- Jarosz A., Angowski M., Rola programów pomocowych w dostosowywaniu MSP zlokalizowanych na obszarach wiejskich do członkostwa w Unii Europejskiej, [w:] Rola projektów europejskich w rozwoju lokalnym i regionalnym, red. M. Adamowicz, SGGW, Warszawa 2004.
- Piasecki B., Rogut A., Stawasz E., Johnson S., Smallbonne D., Warunki prowadzenia działalności gospodarczej przez MSP w Polsce i krajach europejskich, PARP, Warszawa 2001.
- Strużycki M. (red.), Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce regionu, PWE, Warszawa 2004.
- Wrzosek W., Formy oraz intensywność konkurencji a marketing, [w:] Marketing jako czynnik i instrument konkurencji, Monografie i Opracowania nr 376, SGH, Warszawa 1993.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol