BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nita Bartłomiej
Tytuł
Wybrane problemy analizy rentowności klientów
Selected Problems of Customer Profitability Analysis
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Prace Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw, 2007, nr 50, t. 1, s. 601-610, tab., bibliogr. 5 poz.
Słowa kluczowe
Klient, Rentowność, Rachunek kosztów działań
Customer, Profitability, Activity Based Costing (ABC)
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedstawiono istotę i znaczenie analizy rentowności klientów. Wskazano na podstawowe ograniczenia tradycyjnych podejść do tego rodzaju analiz. Zaprezentowano metodyk prowadzenia analizy rentowności klientów na podstawie rachunku kosztów działań. Przedstawiono postać sprawozdania, które ułatwia ocenę rentowności w przekroju klientów.

In the article the essence and the importance of customer profitability analysis were depicted. The main limitations of traditional approaches to this kind of analyses were presented and as a consequence the paper put emphasis on appropriate customer cost allocation and furthermore the classification of customer costs was also described (in particular cost to acquire, cost to provide, cost to serve and cost to retain). In the second part of the paper the methodology of customer cost analysis was presented on the basis of activity-based costing. Finally, the proposition of management report that allows to calculate customer profitability was submitted. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Blocher E.J., Chen K.H., Cokins G., Lin T.W.: Cost Management. A Strategic Emphasis. McGraw-Hill Irwin, New York 2005.
  2. Dobiegała-Korona B.: Wartość klienta. W: Metody wyceny spółki. Perspektywa klienta i inwestora. Red. M. Panfil, A. Szablewski. Poltext, Warszawa 2006.
  3. Kaplan R.S., Atkinson A.A.: Advanced Management Accounting. Prentice Hall International Inc., Upper Saddle River, New Jersey 1998.
  4. Ness J. A., Schrobeck M.J., Letendre R.A., Douglas W.J.: The Role of ABM in Measuring Customer Value. Part Two. "Strategie Finance", April 2001, vol. 82, iss. 10.
  5. Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów. Red. G.K. Świderska. Difin, Warszawa 2003, t. 1.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1232-5821
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu