BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jagódka Maciej
Tytuł
Strategie przedsiębiorstw wobec zjawisk kryzysowych
Enterprises' Strategies Against Crisis
Źródło
Nauka i Gospodarka, 2009, nr 3, s. 47-55, bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Sytuacje kryzysowe, Zapobieganie kryzysowi, Zarządzanie w kryzysie, Otoczenie organizacji
Crisis situations, Crisis prevention, Crisis management, Organisation environment
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki zjawiska kryzysowego oraz zachowań organizacji w warunkach kryzysu. Omówiono istotę i definicję kryzysu oraz przyczyny powstawania zjawisk kryzysowych. Zaprezentowano również wybrane strategie antykryzysowe oraz charakterystykę modelowych etapów zarządzania kryzysowego. Podkreślono rolę menedżerów i kapitału ludzkiego w procesie wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie.

The aim of this article is to present characteristic of crisis and enterprises' behaviour in Case of crisis phenomenon. World economy, continuous competition, globalization and integration obligate firms to operate in variable environment. Every firm is required to adjust to these conditions, no matter of the structure and its potential. The author gives key definitions of crisis, firm strategy, and analyses the reasons of crisis phenomenon. Article describes methods of preventing and working against crisis. Crisis is caused by internal and external reasons and it may happen in any stage of organization's life cycle. Enterprises have to be prepared to discover negative signals arriving from the market and when they appear - to be able to solve difficulties promptly. The author assumes that all organizations should be aware of possibility of oncoming crisis. Well performed actions during crisis can guarantee the survival of the certain enterprise and its success in the future. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Badura-Madej W., Luśniak E., Po powodzi. Zasady pomocy psychologicznej dla działań w kryzysie, "Nowiny psychologiczne" 1997. nr 3.
  2. Barczak B., Bartusik K., Wybór strategii działania przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Kraków 1999.
  3. Knap-Stelaniuk A., Kryzys w organizacji - i co dalej ?, Polish Open University, http:www.wsz.-pou.edu.pl/biuletyn/druk.php?p=&strona=biul_kryz&nr=30, [10.07.20119].
  4. Konieczny J., Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, wypadkach i katastrofach. Garmond Poznań-Warszawa 2001.
  5. Kral Z., Zabłocka-Kluczka A., O istocie zjawisk kryzysowych organizacji, [w:] Zachowania organizacji wobec zjawisk kryzysowych, (red.) J. Skalik, Cornetis, Wrocław 2003.
  6. Krzakiewicz K., Strategiczne aspekty kryzysu w organizacji, [w:] Zachowania organizacji wobec zjawisk kryzysowych, (red.) J. Skalik, Cornetis, Wrocław 2003.
  7. Krzakiewicz K., Zarządzanie antykryzysowe w organizacji. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
  8. Lerbinger O., The Crisis Manager, facing risk and responsibility. Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah, New Jersey 1997.
  9. Łuczak M., Ryzyko i kryzys w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2003.
  10. Malewska M., Strategie zarządzania kryzysem w przedsiębiorstwie, [w:] Zachowania organizacji wobec zjawisk kryzysowych, (red.) J. Skalik. Cornetis, Wrocław 2003,
  11. Mitroff I.I., Pearson Ch.M., Zarządzanie sytuacją kryzysową, czyli jak ochronić firmę przed najgorszym. Business Press, Warszawa 1998.
  12. Müller E, Management in der Krise, [w:] Albach H., Globale Soziale Markwirtschaft. ZieleWege-Akteure, Gabler, Wiesbaden 1987.
  13. Obłój K., Strategia sukcesu firmy. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 1996.
  14. Oldcorn R. Management, Mc Milian, London 1989.
  15. Pauchant T.C., Mitroff I.I., Transforming the Crisis-Prone Organization: Preventing Individual, Organizational and Environmental Tragedies, Jossey-Bass Publishers. San Francisco 1992.
  16. Regester M., Larkin J., Zarządzanie kryzysem. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.
  17. Wawrzyniak B., Odnawianie przedsiębiorstwa na spotkanie XXI w., Poltex, Warszawa 1999.
  18. Wziątek-Staśko A., Ważne dla kadry zarządzającej. Więcej niż inni - pozytywne skutki zachowań transgresyjnych dla sukcesu przedsiębiorstwa, "Personel" 1997, nr 12.
  19. Zelek Z., Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie - perspektywa strategiczna. "Orgmasz", Warszawa 2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-1092
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu