- Autor
- Sokołowska Julita
- Tytuł
- Wykorzystanie zasady podwójnego skutku do analizy społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw : Rozważania społeczno-moralne
Social and Moral Considerations on Adapting the Principle of the Double Effect To Corporate Social Responsibility Context - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr 5, s. 86-94, bibliogr. 15 poz.
- Tytuł własny numeru
- Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
- Słowa kluczowe
- Społeczna odpowiedzialność biznesu, Etyka działalności gospodarczej
Corporate Social Responsibility (CSR), Business activity ethics - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Analiza problemów społecznych zajmuje istotne miejsce w aktualnej debacie nad metodami zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem. Zarządzanie rozumiane w kategoriach istotnej funkcji społecznej jest stale dyskutowane zarówno na gruncie teoretycznym, jak i praktycznym, co można postrzegać jako szansę na odnowienie przedsiębiorstwa. Współczesny model przedsiębiorstwa może być oparty na systemie wartości zbudowanym wokół pojęcia odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw. W tym modelu przedsiębiorstwa są zorientowane na odpowiedzialność, pozytywnie odpowiadają na oczekiwania zróżnicowanego otoczenia, organizacji i osób, które je tworzą. Moralna odpowiedzialność jednostek może być pomocna w rozwiązywaniu dylematów etycznych w obliczu kryzysu wartości, w warunkach sprzecznych interesów i sił działających w różnych kierunkach. Nowym punktem wyjścia do analizy etyczności działalności gospodarczej może stać się podejście wykorzystujące elementy zasady podwójnego skutku. Zasada ta, służy do analizy działań o wielu skutkach, w której podejmuje się próby racjonalnego uzasadnienia moralnej dopuszczalności działań powodujących zły skutek oprócz zamierzonego dobra. Najczęściej poruszane zagadnienia w obrębie zasady podwójnego skutku, to możliwości praktycznego jej zastosowania, kwestie uzasadniania norm, istnienie norm obowiązujących bezwzględnie i sposób rozstrzygania konfliktu dóbr. Obecnie podejmuje się próby wykorzystania tej zasady w teorii i praktyce zarządzania do analizy działań przedsiębiorstw. (fragment tekstu)
This article offers an approach to corporate decision-making based on the Principle of the Double Effect (PDE). It is a moral principle for assessing actions that produce side-effect harm. When side-effects are not desirable, and especially when they are harmful for the people affected, then one has a moral problem to solve. The PDE states that although actors are responsible for harmful side-effects of their actions, these actions can be permissible provided that some conditions are fulfilled. The Principle of the Double Effect can be used as a tool for analyzing business actions that have already taken place, and as a set of guidelines for conducting ethically responsible business. Before using the PDE to business context it needs adaptation as well as rephrasing. It is necessary to accommodate the particularities of business, for example the stakeholder dialogue, to the traditional frame of the PDE. The PDE should be treated rather as a device for ascribing responsibility than a principle of permissibility for business. Main guidelines for implementing the PDE in decision-making procedures are: ensuring that the company's operations are legitimate, taking steps to foresee all side-effects, considering all associated parties, minimizing side-effect harm, using moral imagination. Being a responsible company means also trying to manage the consequences of the company's activity. A responsible company, which manages the consequences well, may win improved performance and better stakeholder relations. CSR and thinking about side-effect harm should not be left to the companies in charge of ethics or social issues, it should be also discussed by the public. The PDE could be used to extend the concept of corporate social responsibility, because it suggests a specific way of thinking about side-effect harm. However, it is not relevant to all decision-making. Its various aspects may fit some of the ethical challenges in business, and some may fit others. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Bomann-Larsen L., Wiggen O., Addressing side-effects harm in the business context: Conceptual and practical challenges, [w:] Bomann-Larsen L., Wiggen O., Responsibility in World Business. Managing Harmful Side-effects of Corporate Activity, United Nations University Press, 2004.
- Chyrowicz В., Zamiar i skutki. Filozoficzna analiza zasady podwójnego skutku. Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1997.
- Doktor K., Encyklopedia socjologii. Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa 2000.
- Drucker P., Myśli przewodnie Druckera, Wydawnictwo MTBiznes, Warszawa 2002.
- Encyklopedia socjologii, red. Z. Bokszański, A. Kojder, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
- Gasparski W., Decyzje i etyka w lobbingu i biznesie. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa 2003.
- Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
- Kostera M., Podstawy organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa 2001.
- Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
- March J.G., Simon H.A., Teoria organizacji, PWN, Warszawa 1964.
- Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2004.
- Sokołowska J., Zasada podwójnego skutku w działalności gospodarczej. Annales 2004, Etyka w życiu gospodarczym, t. 7, nr l, Wydawnictwo Salezjańskiej Wyższej Szkoły Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2004.
- Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R., Jr, Kierowanie, PWE, Warszawa 2001.
- Św. Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna, część II-IIае, kwestia 64, artykuł 7, Wydawnictwo ANTYK Marcin Dybowski, Warszawa 1996.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol