BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dyduch Wojciech
Tytuł
Zarządzanie przedsiębiorcze w polskich organizacjach
Entrepreneurial Management in Polish Organizations
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2004, nr 1014, s. 245-253, rys., bibliogr. 35 poz.
Tytuł własny numeru
Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem : między teorią a praktyką
Słowa kluczowe
Przedsiębiorczość, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Strategia przedsiębiorstwa
Entrepreneurship, Enterprise management, Corporation strategies
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przeanalizowano zjawisko przedsiębiorczości organizacyjnej. Opisano koncepcję zarządzania przedsiębiorczego w organizacjach, rozwiniętą przez Stevensona i Jarillo. Zaprezentowano wyniki badań empirycznych dotyczące analizy poziomu zarządzania przedsiębiorczego w polskich organizacjach.

This article focuses on the growing role of organizational entrepreneurship, as well as attempts of its conceptualization and operationalization. Consequently, it presents the concept of entrepreneurial management developed by H. Stevenson and J. Jarillo (1990) understood as an opportunity-based mode of management in organizations. Next, the results of empirical research concerning the level of entrepreneurial management in 236 Polish organizations are presented.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bantel KA, Technology-Based Adolescent" Firn Configurations: Strategy Identification, Context, and Performance, "Journal of Business Venturing" 1998 nr 13.
  2. Bratnicki M., Dyduch W., Kozłowski R., On the Frontiers of Entrepreneurship: Complexity, Contradictions and Strategic Management, "Management" 2001 nr 1.
  3. Bratnicki M., Dyduch W., Przedsiębiorczość - element kultury organizacyjnej, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2002 nr 3-4.
  4. Bratnicki M., Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, AE, Katowice 2002.
  5. Brazael D.V., The Genesis of Entrepreneurship, "Entrepreneurship Theory and Practice" 1999 nr 3.
  6. Brown T.E., Davidsson P., Wiklund J., An Operationalization of Stevenson's Conceptualization of Entrepreneurship as Opportunity-Based Firm Behavior, "Strategic Management Journal" 2001 nr 22(10).
  7. Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1980.
  8. Coulter M., Entrepreneurship in Action, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 2001.
  9. Covin J.G., Slevin D.P., The Influence of Organization Structure on the Utility of an Entrepreneurial Top Management Style, "Journal of Management Studies" 1988.
  10. Covin J.G., Slevin D.P., Strategic Management of Small Firms in Hostile and Benign Environments, "Strategic Management Journal" 1989 nr 1.
  11. Davidsson P., Wiklund J., Levels of Analysis in Entrepreneurship Research: Current Research Practice and Suggestions for the Future, "Entrepreneurship Theory and Practice" 2001 nr 4.
  12. Dess G.G., Lumpkin G.T., Taylor M.L., Strategic Management. Text & Cases, McGraw – Hill/Irwin, New York 2004.
  13. Dess G.G., Lumpkin G.T., McGee J.E., Linking Corporate Entrepreneurship to Strategy and Process: Suggested Research Directions, "Entrepreneurship Theory & Practice”, 1999.
  14. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
  15. Gartner W.B., Carter N.M., Entrepreneurial Behaviour and Firm Organizing Processes, [w:]Handbook of Entrepreneurship Research. An Interdisciplinary Survey and Introduction: 195-221, red. Z.J. Acs, D.B. Audretsch, Kluver Academic Publishers, Boston/Dordrecht/London 2003.
  16. Hitt R.D. Ireland, The Intersection of Entrepreneurship and Strategic Management Research, [w:]The Blackwell Handbook of Entrepreneurship, red. D.L. Sexton, H. Landstrom, Blackwell Publishers, Oxford – Malden 2000.
  17. Kuratko D. F., Hodgetts R.M., Entrepreneurship. A Contemporary Approach, Harcout College Publishers, Orlando 2001.
  18. Low M.B., MacMillan I.C., Entrepreneurship: Past Research and Future Challenges, "Journal of Management" 1988 nr 14.
  19. Lumpkin G.T., Dess G.G., Claryfying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking it to Performance, "Academy of Management Review" 1996 nr 1.
  20. Lumpkin G.T., Dess G.G., Linking Two Dimensions of Entrepreneurial Orientation to Firm Performance: The Moderating Role of Environment and Industry Life Cycle, "Journal of Business Venturing" 2001 nr 16.
  21. McEvan T., Managing Values and Beliefs in Organisations, Prentice-Hall, New Jersey 2001.
  22. Miller D., The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firms, "Management Science" 1983 nr 29.
  23. Morris H.D., Sexton D.L., The Concept of Entrepreneurial Intensity: Implications for Company Performance, "Journal of Business Research" 1996 nr 36.
  24. Morris M.H., Sexton D.L., Entrepreneurial Intensity: Sustainable Advantage for Individuals, Organizations and Societies, Quorum Books, Westport 1998.
  25. Organizational Entrepreneurship: Conceptual Advances and Some Empirical Tests, red. M. Bratnicki, AE, Katowice 2003.
  26. Piasecki B., Przedsiębiorczość i mała firma. Teoria i praktyka, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1998.
  27. Sexton D.L., Landström H., The Blackwell Handbook of Entrepreneurship, Blackwell, Oxford - Malden 2000.
  28. Shane S.A., Venkataraman S., The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research, "Academy of Management Review" 2000 nr 25.
  29. Slevin D.P., Covin J.G., Juggling Entrepreneurial Style and Organization Structure – How to Get Your Act Together, "Sloan Management Review" 1990 nr 1.
  30. Stevenson H.H., Jarillo J.C., A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management, "Strategic Management Journal" 1999 nr 11.
  31. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych. Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1995.
  32. Weir K.A., Kochhlar A.K., LeBeau S.A., Edgeley D.G., An Empirical Study of the Alignment Between Manufacturing and Marketing Strategies, "Long Range Planning" 2000 nr 6.
  33. Wiklund J., Small Firm Growth and Performance: Entrepreneurship and Beyond, Jonkoping International Business School, Jönkoping 1998.
  34. Zahra S.A., Covin J.G., Contextual Influences on the Corporate Entrepreneurship- Performance Relationship: A Longitudinal Analysis, "Journal of Business Venturing" 1995 nr 10 (1).
  35. Zahra S.A., Environment, Corporate Entrepreneurship and Financial Performance: A Taxonomic Approach, "Journal of Business Venturing" 1993 nr 8.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu