BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mamak-Zdanecka Marzena
Tytuł
Społeczna odpowiedzialność biznesu a teraźniejszość i przyszłość przedsiębiorstw (na przykładzie wybranych przedsiębiorstw Małopolski)
Social Responsibility of the Business and the Present Time and Future of Enterprises (on the Example of Chosen Enterprises of Małopolska)
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr 5, s. 233-243, rys., bibliogr. 21 poz.
Tytuł własny numeru
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Słowa kluczowe
Pracownicy w przedsiębiorstwie, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Kadra kierownicza, Badania naukowe
Employees in enterprise, Corporate Social Responsibility (CSR), Managerial staff, Scientific research
Uwagi
summ.
Abstrakt
XXI wiek, w wyniku zmian zachodzących w systemie społecznym i gospodarczym, jawi się jako koniec myślenia o przedsiębiorstwach w kategorii stosowania "biurokratycznych" metod i procedur, priorytetu produkcji itd. Jest to czas przedsiębiorstw "trzeciej fali", których zasady i działania są podporządkowane wizji rozwoju i postępu, konkurencyjności oraz filozofii zaangażowania w akcje charytatywne, działalność naukową i kulturową. Analizy, dotyczące społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w kontekście zarządzania interesariuszami wewnętrznymi (pracownicy łącznie z kadrą zarządzającą), zostały oparte na danych zebranych w trakcie: badań nad pozyskiwaniem i wdrażaniem funduszy strukturalnych UE na przykładzie mikroprzedsiębiorstw z terenu Małopolski, badań typu business-to-business przeprowadzonych wśród wybranych przedsiębiorstw z Małopolski (1995-2005), a także podczas badań określanych mianem Krakowskiego Eksperymentu Internetowego (KEI) z udziałem inżynierów i absolwentów Akademii Górniczo Hutniczej, Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Akademii Ekonomicznej (2002-2005).

The XXI century appears as the end of declarative thinking about enterprises. Specific changes are taking place forced by changes in the social and economic system. This is time of companies of "The Third Wave" which used to be managed with complex vision of progress, competitiveness and philosophy of involving in charity actions, scientific and cultural activity on mind. The good self and market pictures take important place in strategies for enterprises presence and future - also understood as corporate social responsibility. Analyses in the article are based on data gathered in the process of the research on the business-to-business type material from enterprises from Małopolska (1995-2005) and the research carried out by the interdisciplinary team of The Faculty of Applied Social Sciences at AOH (University of Science and Technology) among engineers graduated from this school, Jagiellonian University and University of Economics (2002-2005), also known as the Cracovian Internet Experiment. The results of the quality research on the course of the process of recruiting and implementing the structural EU funds for microenterprises are additionally included. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Akademicka społeczność informacyjna. Na przykładzie środowiska akademickiego Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Ekonomicznej, red. L.H. Haber, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2005.
  2. Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić wiosny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
  3. Formowanie się społeczności informacyjnej. Na przykładzie Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, red. L.H. Haber, Tekst-Graf, Kraków 2003.
  4. Gableta M., Bodak A., Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw - ustawodawstwo wspólnotowe - satysfakcja pracowników, [w:] Społeczno-kulturowe i organizacyjne problemy zarządzam współczesnym przedsiębiorstwem, red. J. Stankiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.
  5. Jasiński B., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa jako narzędzie uzyskiwania przewagi konkurencyjnej na rynku, [w:] Społeczno-kulturowe i organizacyjne problemy zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, red. J. Stankiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.
  6. Kiełdanowicz M., Public relations w sytuacjach kryzysowych, [w:] Public relations w teorii i praktyce, red. B. Ociepka, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
  7. Małopolska w Europie. Raport na temat wdrażania i wykorzystania funduszy strukturalnych w Małopolsce w latach 2004-2006, red. R. Borkowski, R. Lisowski, FILO, Kraków 2006.
  8. Mamak-Zdanecka M., Od przywództwa tradycyjnego do transformacyjnego w warunkach modernizacji systemów gospodarczych, praca doktorska, Uniwersytet Śląski, Katowice 2005.
  9. Ramowe wytyczne dla beneficjentów i instytucji wdrażających ubiegających się o wsparcie w ramach ZPORR 2004-2006, Priorytet 3: Rozwój lokalny, Działanie 4: Mikroprzedsiębiorstwa, MOiP, Warszawa 2005.
  10. Raport na temat wdrażania i wykorzystania funduszy strukturalnych w Małopolsce w latach 2Ш -2006, red. R. Borkowski, R. Lisowski, FILO, Kraków 2006.
  11. Senge P., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  12. Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, red. L.H. Haber, M. Niezgoda, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  13. Społeczno-kulturowe i organizacyjne problemy zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, red. J. Stankiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.
  14. Strzelecki A., Kajzerka i grahamka, czyli rzecz, o różnicy pomiędzy etyką biznesu i koncepcją społecznej odpowiedzialności korporacji, "Magazyn Odpowiedzialnego Biznesu" 2003 nr 2.
  15. Teneta-Skwiercz D., Zarządzanie społeczną odpowiedzialnością w biznesie, [w:] Społeczno-kulturowe i organizacyjne problemy zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, red. J. Stankiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.
  16. Toffler A., Zmiana władzy: wiedza, bogactwo i przemoc u progu XXI stulecia, Zysk i S-ka, Pozna 2003.
  17. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej, DzU nr 173, poz. 1807, art. 104, 105, 106, 108.
  18. Uzupełnienie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (tekst jednolity uwzględniający zmiany przyjęte przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 17 mara 2005 roku), DzU z 15 września 2006, nr 165, poz. 1176.
  19. Wawrzyniak B., Odnawianie przedsiębiorstwa na spotkanie XXI wieku, Poltext, Warszawa 2000.
  20. Źródła internatowe
  21. http://www.gazeta-it.pl
  22. http://www.globalcompact.org.pl
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu