BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zasuwa Grzegorz
Tytuł
Co oznacza obywatelstwo przedsiębiorstw?
What does Corporate Citizenship Mean?
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr 5, s. 295-303, tab., bibliogr. 27 poz.
Tytuł własny numeru
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Słowa kluczowe
Działalność społeczna, Społeczna odpowiedzialność biznesu
Social activity, Corporate Social Responsibility (CSR)
Uwagi
summ.
Abstrakt
Autor przedstawił poglądy na temat znaczenia pojęcia obywatelstwo przedsiębiorstw (Corporate Citizenship - CC). Za ramy rozważań przyjął typologię opracowaną przez D. Mattena i jego współpracowników. Wspomniany badacz wyróżnił trzy punkty widzenia na temat istoty obywatelskiej przedsiębiorstw. Pierwszy, w którym obywatelstwo przedsiębiorstw traktuje jako wycinek idei społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (Corporate Responsibility Responsibility CSR); drugi, gdzie CC utożsamia się ze społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw oraz trzeci, w którym CC traktowane jest jako nowa koncepcja.

The aim of the paper is to answer a question what corporate citizenship means? It is not simple to give a right answer to the question because academics and practitioners use it in various, different meanings. There are three main approaches to the problem: the "limited view of CC", the "equivalent view of CC" and the "extended view of CC". According to the first and to the second points of view CC is a part or a synonym of CSR. The extended theory of CC is a new concept which describes a contemporary relationship between corporations and society. From this point of view corporation is not a special person, which has similar rights to citizens', but the term reflects that corporations play an important role in administrating citizenship rights.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Altman B.W., Vidaver-Cohen D., A framework for understanding corporate citizenship, "Business and Society Review" 2000 Vol. 105, s. 1-7.
  2. Baron M.J., Miyazaki A.D., Taylor K.A., The influence of cause-related marketing on consumer choice: Does one good turn deserve another?, .Journal of the Academy of Marketing Science" 2000 Vol. 28 No. 2, s. 248-262.
  3. Carroll A.B., Corporate social responsibility. Evolution of a definitional construct, "Business S Society" September 1999 Vol. 38 No. 3, s. 268-295.
  4. Carroll A.B., The four faces of corporate citizenship, "Business and Society Review" 1998 Vol. 100--101, s. 1-7.
  5. Carroll A.B., The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders, "Business Horizons" 1991 Vol. 34, s. 39-48.
  6. Carroll A.B., A three-dimensional conceptual model of corporate performance, "Academy of Management Review" 1979 Vol. 4 No. 4, s. 497-505.
  7. Clarkson M.B.E., A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance, "Academy of Management Review" 1995 Vol. 20 No. 1, s. 92-117.
  8. Davenport K., Corporate citizenship: A stakeholder approach for defining corporate social performance and identifying measures for assessing it, "Business Society" 2000 Vol. 39, s. 210-219.
  9. Dawkins C.E., Corporate welfare, corporate citizenship, and the question of accountability, "Business Society" 2002 Vol. 41, s. 269-291.
  10. De Bakker F.G.A., Groenewegen P., Den Hond F., A Bibliometric Analysis of 30 years of research and theory on corporate social responsibility and corporate social performance, "Business & Society" September 2005 Vol. 44 No. 3, s. 283-317.
  11. Gardberg N.A., Fombrun Ch.J., Corporate citizenship: Creating intangible assets across institutiaé environments, "Academy of Management Review" 2006 Vol. 31 No. 2, s. 329-346.
  12. Kotler P., Lee N., Corporate Social Responsibility. Doing the Most Good for Your Company та Your Cause, John Wiley & Sons, New York 2005, s. 23.
  13. Lewandowski J., Niziołek K., Analiza i ocena poziomu wybranych obszarów społecznej odpowit-dzialności w organizacjach polskich, [w:] TRANS'05. Wspólna Europa. Zrównoważony royiój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami, red. H. Brdulak, T. Gołębiowski, SGH, Warszawa 2005.
  14. Logston J.M., Wood D.I., Business citizenship: From domestic to global level of analysis, "Business Ethics Quarterly" Vol. 12, s. 155-187.
  15. Matten D., Crane A., Chappie W., Behind the mask: Revealing the true face of corporate citizenship, "Journal of Business Ethics" 2003 Vol. 45, s. 109-120.
  16. Matten D., Crane A., Corporate citizenship: Toward an extended theoretical conceptualization, "Academy of Management Review" 2005 Vol. 30 No. 1, s. 166-179.
  17. Menedżerowie 500 i odpowiedzialny biznes. Wiedza - postawy - praktyka, Raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu opracowany we współpracy z Bankiem Światowym i Akademią Rozwoju Filantropii, Warszawa 2003.
  18. Moon J., Crâne A., Matten D., Can corporations be citizens? Corporate citizenship as a metaphor for business participation in society, "Business Ethics Quarterly" 2005 Vol. 15, s. 429-453.
  19. Murray K.B., Vogel Ch.M., Using a hierarchy-of-effects approach to gauge the Effectiveness of corporate social responsibility to generate goodwill toward the firm: Financial versus non-financial impacts, "Journal of Business Research" 1997 Vol. 38, s. 141-159.
  20. Rojek-Nowosielska M., Kształtowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, AE, Wrocław 2006.
  21. Smith C., The new corporate philanthropy, "Harvard Business Review", May/June 1994 Vol. 72 Issue3, s. 105-116.
  22. Valor C., Corporate social responsibility and corporate citizenship: Towards corporate accountability, "Business and Society Review" 2005 Vol. 110, s. 191-212.
  23. Waddell S., New institutions for the practice of corporate citizenship: Historical, intersectoral, and developmental perspectives, "Business and Society Review" 2000 Vol. 105, s. 107-126.
  24. Waddock S., Smith N., Relationship: The real challenge of corporate global citizenship, "Business and Society Review" 2000 Vol. 105, s. 47-62.
  25. Waddock S., Parallel universes: Companies, academics, and the progress of corporate citizenship, "Business and Society Review" 2004 Vol. 109, s. 5-42.
  26. Windsor D., The future of corporate social responsibility, "The International Journal of Organizational Analysis" 2001 Vol. 9 No. 3, s. 225-256.
  27. Yoon Y., Negative consequences of doing good: The effects of inferred motives underlying corporate social responsibility (CSR), praca doktorska, University of Michigan 2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu