- Autor
- Zasuwa Grzegorz
- Tytuł
- Co oznacza obywatelstwo przedsiębiorstw?
What does Corporate Citizenship Mean? - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr 5, s. 295-303, tab., bibliogr. 27 poz.
- Tytuł własny numeru
- Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
- Słowa kluczowe
- Działalność społeczna, Społeczna odpowiedzialność biznesu
Social activity, Corporate Social Responsibility (CSR) - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Autor przedstawił poglądy na temat znaczenia pojęcia obywatelstwo przedsiębiorstw (Corporate Citizenship - CC). Za ramy rozważań przyjął typologię opracowaną przez D. Mattena i jego współpracowników. Wspomniany badacz wyróżnił trzy punkty widzenia na temat istoty obywatelskiej przedsiębiorstw. Pierwszy, w którym obywatelstwo przedsiębiorstw traktuje jako wycinek idei społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (Corporate Responsibility Responsibility CSR); drugi, gdzie CC utożsamia się ze społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw oraz trzeci, w którym CC traktowane jest jako nowa koncepcja.
The aim of the paper is to answer a question what corporate citizenship means? It is not simple to give a right answer to the question because academics and practitioners use it in various, different meanings. There are three main approaches to the problem: the "limited view of CC", the "equivalent view of CC" and the "extended view of CC". According to the first and to the second points of view CC is a part or a synonym of CSR. The extended theory of CC is a new concept which describes a contemporary relationship between corporations and society. From this point of view corporation is not a special person, which has similar rights to citizens', but the term reflects that corporations play an important role in administrating citizenship rights. - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Altman B.W., Vidaver-Cohen D., A framework for understanding corporate citizenship, "Business and Society Review" 2000 Vol. 105, s. 1-7.
- Baron M.J., Miyazaki A.D., Taylor K.A., The influence of cause-related marketing on consumer choice: Does one good turn deserve another?, .Journal of the Academy of Marketing Science" 2000 Vol. 28 No. 2, s. 248-262.
- Carroll A.B., Corporate social responsibility. Evolution of a definitional construct, "Business S Society" September 1999 Vol. 38 No. 3, s. 268-295.
- Carroll A.B., The four faces of corporate citizenship, "Business and Society Review" 1998 Vol. 100--101, s. 1-7.
- Carroll A.B., The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders, "Business Horizons" 1991 Vol. 34, s. 39-48.
- Carroll A.B., A three-dimensional conceptual model of corporate performance, "Academy of Management Review" 1979 Vol. 4 No. 4, s. 497-505.
- Clarkson M.B.E., A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance, "Academy of Management Review" 1995 Vol. 20 No. 1, s. 92-117.
- Davenport K., Corporate citizenship: A stakeholder approach for defining corporate social performance and identifying measures for assessing it, "Business Society" 2000 Vol. 39, s. 210-219.
- Dawkins C.E., Corporate welfare, corporate citizenship, and the question of accountability, "Business Society" 2002 Vol. 41, s. 269-291.
- De Bakker F.G.A., Groenewegen P., Den Hond F., A Bibliometric Analysis of 30 years of research and theory on corporate social responsibility and corporate social performance, "Business & Society" September 2005 Vol. 44 No. 3, s. 283-317.
- Gardberg N.A., Fombrun Ch.J., Corporate citizenship: Creating intangible assets across institutiaé environments, "Academy of Management Review" 2006 Vol. 31 No. 2, s. 329-346.
- Kotler P., Lee N., Corporate Social Responsibility. Doing the Most Good for Your Company та Your Cause, John Wiley & Sons, New York 2005, s. 23.
- Lewandowski J., Niziołek K., Analiza i ocena poziomu wybranych obszarów społecznej odpowit-dzialności w organizacjach polskich, [w:] TRANS'05. Wspólna Europa. Zrównoważony royiój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami, red. H. Brdulak, T. Gołębiowski, SGH, Warszawa 2005.
- Logston J.M., Wood D.I., Business citizenship: From domestic to global level of analysis, "Business Ethics Quarterly" Vol. 12, s. 155-187.
- Matten D., Crane A., Chappie W., Behind the mask: Revealing the true face of corporate citizenship, "Journal of Business Ethics" 2003 Vol. 45, s. 109-120.
- Matten D., Crane A., Corporate citizenship: Toward an extended theoretical conceptualization, "Academy of Management Review" 2005 Vol. 30 No. 1, s. 166-179.
- Menedżerowie 500 i odpowiedzialny biznes. Wiedza - postawy - praktyka, Raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu opracowany we współpracy z Bankiem Światowym i Akademią Rozwoju Filantropii, Warszawa 2003.
- Moon J., Crâne A., Matten D., Can corporations be citizens? Corporate citizenship as a metaphor for business participation in society, "Business Ethics Quarterly" 2005 Vol. 15, s. 429-453.
- Murray K.B., Vogel Ch.M., Using a hierarchy-of-effects approach to gauge the Effectiveness of corporate social responsibility to generate goodwill toward the firm: Financial versus non-financial impacts, "Journal of Business Research" 1997 Vol. 38, s. 141-159.
- Rojek-Nowosielska M., Kształtowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, AE, Wrocław 2006.
- Smith C., The new corporate philanthropy, "Harvard Business Review", May/June 1994 Vol. 72 Issue3, s. 105-116.
- Valor C., Corporate social responsibility and corporate citizenship: Towards corporate accountability, "Business and Society Review" 2005 Vol. 110, s. 191-212.
- Waddell S., New institutions for the practice of corporate citizenship: Historical, intersectoral, and developmental perspectives, "Business and Society Review" 2000 Vol. 105, s. 107-126.
- Waddock S., Smith N., Relationship: The real challenge of corporate global citizenship, "Business and Society Review" 2000 Vol. 105, s. 47-62.
- Waddock S., Parallel universes: Companies, academics, and the progress of corporate citizenship, "Business and Society Review" 2004 Vol. 109, s. 5-42.
- Windsor D., The future of corporate social responsibility, "The International Journal of Organizational Analysis" 2001 Vol. 9 No. 3, s. 225-256.
- Yoon Y., Negative consequences of doing good: The effects of inferred motives underlying corporate social responsibility (CSR), praca doktorska, University of Michigan 2003.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol