BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Woźniczka Joanna
Tytuł
Upowszechnianie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu wśród małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
Mainstreaming CSR among SMEs in Poland
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2008, nr 5, s. 372-380, rys., bibliogr. 11 poz.
Tytuł własny numeru
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Słowa kluczowe
Polityka gospodarcza UE, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Społeczna odpowiedzialność biznesu
Economic policy of the EU, Small business, Corporate Social Responsibility (CSR)
Uwagi
summ.
Abstrakt
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility - CSR) jest jednym z kluczowych tematów w polityce gospodarczej Unii Europejskiej, bo należy do grona najważniejszych zadań w realizacji celów Strategii Lizbońskiej w zakresie zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami (MŚP). W Polsce idea CSR jest jeszcze stosunkowo nowym zagadnieniem i tylko kilka polskich przedsiębiorstw wdrożyło elementy tej koncepcji w praktykę działania. Podnoszenie świadomości MŚP w tej kwestii będzie trudnym zadaniem. Jeśli więc koncepcja CSR ma być naprawdę "włączona" w działalność gospodarczą małych i średnich przedsiębiorstw, te ostatnie muszą otrzymać wsparcie od instytucji otoczenia biznesu (samorządów i izb gospodarczych), bowiem od ich zaangażowania i skuteczności podejmowanych działań zależeć będzie powodzenie europejskiej kampanii na rzecz CSR. W artykule przedstawiono rolę organizacji wsparcia, a także wybrane badania dotyczące problematyki CSR wśród MŚP w Polska.

Corporate Social Responsibility (CSR) has become an important topic in Europe. One of the most important tasks in achieving Lisbon goals is mainstreaming CSR among small and mediumsized enterprises (SMEs). In Poland the idea of CSR is quite new and it is not very popular yet. Only few Polish enterprises use it in their business practice. That is why raising the awareness of SMEs on this issue will be very difficult. If CSR is to be truly "mainstreamed" in the business activities of SMEs, then "support organizations" such as chambers of commerce that advise, support and train SMEs will have a key role to play. This paper presents the role of support organizations as well as chosen surveys regarding mainstreaming CSR among SMEs in Poland. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baranowska M., CSR: przemyślana strategia czy odruch serca, www.filantropia.org.pl/vad/index.php?newsid=l 121330134 (lipiec 2005).
  2. Bechert S., Gorynia-Pfeffer N., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w zagranicznych spółkach-córkach, Dokumentacja Konferencji RKW, www.rkw.de/oz_loesung/publikationen/Fuehrung/l52l-CSRpolnisch.pdf (wrzesień 2006).
  3. Communication from the Commission concerning Corporate Social Responsibility: A business contribution to sustainable development. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/com/2002/com2002_0347en01 .pdf (lipiec 2002).
  4. Green Paper: Promoting a European Framework for CSR. http://ec.europa.eu/employment_social/publications/2001/ke3701590_en.pdf (lipiec 2001).
  5. Manifest społeczny PKPP Lewiatan, www.pkpplewiatan.pl (lipiec 2006).
  6. Nowa definicja MSP. Poradnik dla użytkowników i wzór oświadczenia. Komisja Europejska 2006, http://ec.europa.eu/enterprise/enterprisc_policy/sme_definition/sme_user_guide_pl.pdf
  7. Odpowiedzialny biznes. Zbiór przykładów dobrych praktyk wśród małych i średnich przedsiębiorstw Z całej Europy, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorstw, publikacja -Przedsiębiorstwa 2004 r., www.konkurencyjnafirma.pl/odpowiedzialna_przykłady.htm.
  8. Percepcja odpowiedzialnego biznesu i zaangażowania społecznego wśród polskich przedsiębiorców -badanie eksploracyjne, raport Maison Research Consulting, www.pkpp.pl/upload/plik/fob_raport_short_2851060.ppt (listopad 2005).
  9. Przewodnik wdrażania CSR. Opcje pozaustawowe dla rządu Polski, Bank Światowy, Warszawa, www.solidarnosc.zgora.pl/CSR.pdf (wrzesień 2006).
  10. Realizacja partnerstwa na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia: uczynienie Europy liderem w zakresie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw, Komunikat Komisji Europejskiej, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/pl/com/2006/com2006 _0136pl01 .pdf (marzec 2006).
  11. Zawartko A., Skłonność do angażowania się w działania prokonsumenckie i prospołeczne wśród polskich przedsiębiorców - prezentacja wyników badań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, www.etykabiznesu.pl/14_452.html (czerwiec 2006).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu