BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kaliński Dariusz (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Znaczenie działań marketingowych europejskich portów lotniczych
The Significance of Marketing Activities of the European Airports
Źródło
Zeszyty Naukowe / Szkoła Główna Handlowa. Kolegium Gospodarki Światowej, 2009, nr 24, s. 159-177, bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Porty lotnicze, Marketing usług lotniczych
Airports, Air services marketing
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem niniejszego opracowania jest analiza działań marketingowych operatorów portów lotniczych. Omówione zostaną czynniki wpływające na aktywizację tych działań, specyfika usług świadczonych przez porty lotnicze i jej wpływ na działania marketingowe oraz rodzaje działań marketingowych podejmowanych najczęściej przez podmioty zarządzające portami lotniczymi.(fragment artykułu)

Till the end of the eighties of the twentieth century the European airports ran their activities under strongly regulated conditions of the air transport services market. The restrictive bilateral agreements on the air communications contained clauses that specified between which airports the links could have been opened, and defined the size and split of the offered transport capacities. Countries that have been parties to those agreements pointed out carriers, who had been allowed to service those links, and approved ticket prices. Carriers had been obliged to conclude trade agreements that significantly limited competition among them. Airports had been treated as utilities operating under the non-profit rule, and enjoyed a monopolistic position. Under such conditions the necessity to undertake marketing activities by the airport management had been limited. Under the changing market conditions, the airport operators see a need to take on marketing activities aimed at sales intensification, traffic increase, development of air links, and attracting of new customers. The production approach is replaced by the marketing approach, in which the starting point is the market and the customers' needs - passengers and carriers in particular. The author examines the marketing activities taken up by the airport operators. He discusses factors that stimulate those activities, and are decisive for the specific nature of services provided by airports and its impact on the marketing activities initiated by the entities that manage the airports. Without a marketing plan and corresponding marketing activities in the even more competitive market the performance of airports would become poorer and poorer. Their weakening position would be exploited by the strong airlines that would force out their terms. Marketing held by an airport is the services marketing that embraces both the institutional marketing and the consumer marketing.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Gilmore A., Usługi. Marketing i zarządzanie, PWE, Warszawa 2006.
  2. Gospodarka Polski w Unii Europejskiej w latach 2004-2006. Wybrane zagadnienia, red. H. Bąk, G. Wojtkowska-Łodej, SGH, Warszawa 2007.
  3. Jarach D., Airport Marketing, Ashgate, Aldershot 2005.
  4. Kaliński D., Marciszewska E., Współpraca partnerska warunkiem umocnienia pozycji konkurencyjnej polskiego transportu lotniczego, w: Trans'99 Wspólna Europa. Międzynarodowa konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 1999.
  5. Kaliński D., Europejski rynek tanich przewoźników lotniczych, „Przegląd Komunikacyjny" 2002, nr 9.
  6. Kaliński D., Management and Financing of Air Transport Infrastructure, w: Modeling and Management in Transportation, Politechnika Poznańska, Poznań 1999.
  7. Marketing na rynku instytucjonalnym, red. T. Gołębiowski, PWE, Warszawa 2003.
  8. Porty lotnicze wobec polityki otwartego nieba, red. A. Ruciński, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006.
  9. Wpływ procesów demonopolizacji i konsolidacji w transporcie na sprawność i efektywność jego funkcjonowania, red. W. Paprocki, J. Pieriegud, SGH, Warszawa 2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1428-1457
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu